Ştefan Constaninescu revine în actualitate cu un articol special dedicat week-end-ului de la Miami unde a fost prezent. De la cea mai bună intrebare adresată lui James Vowles până la dedesubturi din campus, aveți la dispoziție un material ce oferă insights unice.
,,Bienvenidos a Miami”, așa cum spunea Will Smith în hit-ul său din 1997, descriind orașul pe care îl iubește atât de mult. La 27 de ani distanță, Miami găzduiește al treilea său Grand Prix de Formula 1, marcând momentul în care tânărul britanic Lando Norris a câștigat prima sa cursă în cel mai vibrant oraș din America. În acest articol, vă invităm să descoperiți o perspectivă mai neobișnuită a unui Grand Prix, unde viața de noapte și luxul se îmbină armonios într-un weekend plin de adrenalină și competiție.
Cum a început totul?
Să pornim pe un fir cronologic și să povestim despre cum Formula 1 a pășit în inima Floridei de Sud. Într-un weekend de octombrie din 2018, când Kimi Raikkonen triumfa în Grand Prix-ul de la Austin (înregistrând prima sa victorie după revenirea la Ferrari), organizatorii Formula 1, alături de Stephen Ross (businessman și proprietar al echipei de fotbal american Miami Dolphins) decid să organizeze un festival F1 în centrul orașului Miami (zona Downtown) pentru a testa interesul orășenilor față de fenemonen. Rezultatul? Un succes răsunător, iar întrebarea care se ivise deja în mintea tuturor era dacă există planuri pentru organizarea unui Grand Prix în viitor. Câteva luni mai târziu, departamentul juridic al echipei Miami Dolphins în colaborare cu unul dintre cei mai buni avocați specializați pe zona imobiliarelor din Miami, prezintă în fața ,,Board of County Commissioners” un proiect de circuit ambițios. Linia de start-sosire trebuia să fie amplasată în zona Downtown, iar liniile drepte care ar fi oferit cele mai mari șanse de depășire ar fi fost amplasate pe podurile ce conectează orașul de insula unde se află portul Miami. Reprezentanții orașului resping categoric ideea, iar toate planurile făcute trebuiau aruncate la gunoi.
Cu toate acestea, dorința de a găzdui un GP de F1 în Miami rămânea puternică, iar noua idee era ca un circuit să fie construit în jurul stadionului Hard Rock Stadium, deținut de Miami Dolphins. Acest proiect ar fi implicat mai puține formalități administrative, însă costuri mai ridicate de construcție. Mai mult, stadionul este amplasat în zona Miami Gardens, cartier ce se află la 26km de orașul Miami. După ce echipa de arhitecți desenează pista pe care o cunoaștem cu toții, apare o problemă: parte din pistă (mai exact zona din virajul 16) intră pe o mică suprafață deținută de Miami Gardens. Această mică bucată de pământ va duce la niște conflicte legale ce au ținut aproape doi ani. Ne vom rezuma la a spune că diplomația a rezolvat problemele apărute. Totuși, putem menționa cu mândrie că subsemnatul, împreună cu bine cunoscutul Valentin Răducan, au realizat o prezentare obiectivă despre ce înseamnă fenomenul F1 și cum acesta nu este periculos pentru viețile omenești, contrazicând astfel temerile vehiculate de o comunitate mare de cetățeni pensionari din zona Miami Gardens. Această prezentare a fost expusă câtorva din ,,county commissioners”, care au susținut proiectul până la votul decisiv. După nenumărate eforturi, Miami avea să intre în calendarul F1 din anul 2022, iar așteptările create erau mari.
Evenimentul Williams Racing F1 în South Beach
În săptămâna ce precede weekend-ul de GP, echipele de F1 organizează diferite evenimente speciale pentru fanii loiali ai sportului cu motor, iar Williams a organizat un pop-up shop în Lincoln Road (un mall în aer liber din bine cunoscuta zonă South Beach). În cursul săptămânii, echipa i-a adus rând pe rând în fața fanilor pe Logan Sargeant, Alex Albon, James Vowles și Jenson Button. Câțiva norocoși au avut privilegiul de a adresa întrebări membrilor echipei, iar din fericire, m-am numărat printre aceștia. Având întrebările pregătile în prealabil împreună cu Valentin, am căutat să aducem în discuție subiecte relevante pentru James Vowles. Prima întrebare adresată a fost despre alegerea Williams de a nu achiziționa pachetul cutie de viteze + suspenie spate 2024 de la Mercedes. Expresia facială, cât și explicația lui James m-au făcut făcut să simt că întrebarea l-a provocat (în sensul bun al cuvântului). Puteți regăsi răspunsul britanicului în podcastul realizat de Berti Panaiot și Valentin Răducan. Deși mai aveam câteva întrebări, am considerat că este corect să ofer șansa și altor fani de a lua cuvântul. Cu toate acestea, după sesiunea de Q&A, James s-a oprit să facă poze cu fanii și am profitat de moment pentru a-i mai adresa o întrebare rapidă în spirit de glumă: ,,James, vine Adrian Newey la Williams?”. Știu la ce vă gândiți, ce treabă ar avea un geniu ca Newey la Williams, dar răspunsul lui James a fost cam așa: ,,Am vorbit cu el săptămâna aceasta și voi mai vorbi din nou imediat după weekend-ul acesta”. Răspunsul m-a surprins, iar cele spuse de James au fost confirmate în cursul weekend-ului din Miami, cât și în cursul acestei săptămâni. Nu mă aștept ca Newey să meargă la Williams, mai ales când surse apropiate de Ferrari îl dau aproape de Maranello, dar după cum spune americanul ,,never say never”. Amabilitatea lui James m-a surprins, deși a trebuit să plece, a rugat un membru al echipei să-mi ofere un card autografat.
Momentul culminant? La sfârșitul evenimentului a fost organizată o tombolă pentru 3 perechi de bilete gratis. Ultimul număr câștigător strigat a fost cel pe care-l aveam în mână. Mulțumită celor de la Williams, am reușit să merg la weekend-ul de cursă, experiență care a reprezentat prima mea întâlnire în direct cu Formula 1.
Păreri din campus
În momentul în care am ajuns la circuit, am observat imediat că organizatorii știau exact cum să ofere o experiență de neuitat. Evident, nu am termen de comparație, dar de la intrare, campusul părea să fie plin de activități și voie bună.
Înainte de a povesti mai multe despre experința din campus, propun să trecem în revistă costurile unui pass pe 3 zile la GP. Uitându-mă online, biletul câștigat la tombola Williams ce oferea și locuri în tribuna Marina (mai exact în virajele 7-8) valora undeva la $800, iar general admission pass fără loc ar fi costat undeva la $450. Totuși, vorbim de un oraș plin de milionari și miliardari, iar aceștia aleg opțiunile premium oferite de organizatori, precum paddock-ul, ,,The 72 Club”, ,,Casa Tua Trackside Club” sau ,,The Yachts at the MIA Marina”. Pentru a da un simplu exemplu, un loc la ,,Casa Tua Trackside Club” ar fi costat $9.800, iar alte pachete ar fi costat chiar peste $20.000 de persoană. Prețuri normale pentru cei care fac parte dintr-un ,,tax bracket” superior. Din ce am putut înțelege de la mai multe persoane importante, pass-uri pentru Casa Ferrari sau clubul Mercedes puteau fi obținute numai de clienții fideli ale acestor mărci. Trebuie menționat că în ziua cursei, elicoptere private aterizau în continuu, iar cireașa de pe tort a fost sosirea președintelui Donald Trump. Conform mai multor trusturi de presă, planul fostului președinte era de a achiziționa o lojă privată, iar biletele ar fi fost puse la vânzare pentru modica sumă de $250.000, în vederea strâgerii de fonduri pentru alegerile prezidențiale din noiembrie. Cu toate acestea, organizatorii au refuzat acest lucru, dar am un oarecare feeling că pass-uri în zona sutelor de mii au fost vândute oricum.
Deși accesul în astfel de locuri ar fi reprezentat o oportunitate excelentă de networking, distracția putea avea loc oriunde în campus. Campusul, predominant, era dezvoltat pentru activități pentru adulți, iar aici mă refer că la tot pasul existau cluburi, cafenele, restaurante, baruri, pop-shop-uri sau standuri de mâncare. În ziua de sâmbătă, m-am întâlnit cu mai mulți prieteni și am decis ca între sesiunea de sprint race și calificări să petrecem în Champagne Garden, un club în aer liber ce nu a dezamăgit. Experiența a fost una excelentă, de la muzica aleasă, până la varietatea de băuturi alcoolice. Și pentru că știu că prețurile sunt de mare interes, vă pot spune că o doză de bere Heineken la 0.5l a costat $14, o apă la 0.5l $6.50, un pahar mic de șampanie aproape $36, iar o sticlă de șampanie de la $150 în sus. Paradoxal, o sticlă de șampanie însemna că persoana care achiziționa sticla primea doar aproximativ 70% din conținut, restul mergând spre alt client. Pentru mâncare, un hamburger clasic costa undeva la $35, un covrig $10, o arepa (o mămăligă cu brânză) $10, un hot-dog $24, iar o felie de pizza mai mare $18. La aceste prețuri se mai puteau adăuga bacșișuri standard de 18-20%, lucru des întâlnit în America. Totuși, ce sunt acele meniuri cu prețuri extreme apărute pe rețelele de socializare? Faimoasele meniuri care au circulat pe internet sunt de fapt doar pentru zona VIP ,,Beach Club”. Aceste meniuri ofereau mâncare și băuturi alcoolice pentru grupuri de 4 persoane, dar din cele auzite, aripioarele de pui de $200 sau F1 platter-ul de $226 nu au fost întocmai gustoase. Totuși, o petrecere în stil Miami nu se realizează cu mâncare, ci prin băutură și muzică de calitate, cât și oameni generoși, iar ,,Beach House” nu a dus lipsa de așa ceva.
Pe lângă aceste cluburi, au existat câteva expoziții unde se vindeau mașini ale unor mărci de lux precum Ferrari, Lamborghini, Aston Martin sau Mercedes. Mai are rost să spun că în ziua cursei, la ora 10:00 dimineața, toate mașinile erau vândute? Mai mult, pe lângă aceste expoziții existau lounge-uri speciale pentru fumătorii de trabucuri, o frizerie cu bar special amenajată, barul Jack Daniel’s sau clubul Diplomatico. Iar pentru că Hard Rock nu ar putea să fie Hard Rock fără muzică, Steve Aoki, Don Omar, Ed Sheeran și John Summit au asigurat muzica pe scena principală.
Nu în ultimul rând, dată fiind poziționarea geografică a orașului, Miami este un hub de tranzit între America de Sud și Insulele Caraibe, iar populația predominant latino dovedește asta. Miami este supranumit ,,Cuba de Nord”, deoarece în oraș se vorbește predominant limba spaniolă, iar asta s-a putut vedea din tribune. Majoritatea fanilor purtau tricouri RBR, favoritul nr. 1 fiind fără niciun fel de dubiu Sergio Perez. Totuși, colecția nouă Ferrari a făcut și ea furori, cămășile albastre fiind best seller-ul weekend-ului, împreună cu colecția Reiss/Hollister x McLaren. Majoritatea piloților au primit o mare doză de aplauze și strigăte, poate mai puțin Max Verstappen care nu a fost cel mai îndrăgit pilot în acest weekend.
Concluzii din Miami
Cu încredere deplină, recomand experiența unui Grand Prix în Miami. Orașul se metamorfozează în săptămâna cursei, aproape fiecare eveniment din oraș având ca tematică Formula 1. Atât petrecerile și evenimentele publice, cât și cele private, sunt memorabile, iar orașul este inundat de turiști din toate colțurile lumii.
Guenther Steiner a exprimat cel mai bine ideea afirmând că ,,acum 20 de ani, tot ce ne doream era să vedem o cursă, iar acum tinerii caută o experiență completă, iar Miami le oferă exact asta.” În final, doresc să-i mulțumesc lui Valentin pentru sprijinul și încrederea acordată, și sper că v-a plăcut această mică excursie în universul Grand Prixului de la Miami. Hasta luego!