După câteva sezoane la karting, Luca Viișoreanu este pregătit pentru următorul pas în carieră. Pilotul român va concura anul acesta în Formula 4 din Italia împreună cu echipa Real Racing.
Constantin Răileanu, Doru Sechelariu, Cătălin Țuțuian, Mihai Marinescu sau Robert Vișoiu sunt câțiva dintre piloții români care au ajuns să concureze în competiții internaționale de monoposturi.
În 2024, pe această listă intră și Luca Viișoreanu care va debuta în Formula 4 din Italia și o va face pentru echipa românească Real Racing, condusă de Constantin Răileanu.
Luca Viișoreanu și-a început cariera în karting, a fost campion în Romanian Karting Masters și are rezultate bune în competiții similare din Italia, iar acum este pregătit să facă pasul spre Formula 4. Și tocmai despre asta am stat de vorbă cu el…
Anul acesta vei debuta în Formula 4 din Italia. Ce înseamnă asta pentru tine?
Clar, acesta este un pas destul de mare în cariera mea, dar acum este momentul perfect să fac trecerea de la karting la monoposturi. O să încerc să exploatez această oportunitate cât de mult posibil, să mă bucur de această experiență și să învăț cât mai multe lucruri în primul sezon în Italia.
Cum ai ajuns în lumea sporturilor cu motor? Poți să ne povestești puțin cum a decurs cariera ta până acum?
Primul meu contact cu acest sport a fost la circuitul AMC Kart unde am mers cu un kart de agrement. A fost prima mea experiență pe circuit. Apoi, Constantin Răileanu, care a organizează și tabere de karting pentru copii, a văzut potențialul meu, așa că le-a propus părinților mei dacă aș vrea să vin la una dintre aceste tabere. Nu eram 100% hotărât în momentul acela, mai ales că tabăra se desfășura în Italia. Într-un final am decis să merg în tabără și acolo m-am descurcat foarte bine, iar Constantin mi-a propus să particip la câteva teste și curse în campionatele de karting din Italia. Acesta a fost momentul în care am descoperit pasiunea mea pentru motorsport și am decis să merg mai departe pe acest drum. Nici nu îmi trecuse prin gând că participarea la această tabără îmi va deschide o lume complet nouă pentru mine.
Care a fost până acum cel mai important moment din cariera ta?
Cursele din Italia sunt foarte importante pentru că se desfășoară la un nivel foarte înalt, cu unii dintre cei mai buni tineri piloți din lume, și obținerea unui rezultat bun acolo îți deschide foarte multe oportunități, deci aș zice că toate rezultatele mele din Italia sunt importante. Din păcate nu am participat la suficient de multe curse acolo din cauza școlii, timpului liber scăzut și a distanțelor mari de deplasare si chiar dacă am terminat pe poziții bune nu am avut ocazia să câștig vreun campionat. Dar în România cursele au fost mult mai accesibile pentru mine și pot spune că am câștigat multe campionate și curse naționale care m-au ajutat mult în carieră.
Dacă ar fi să povestesc despre cele mai importante moment din carieră, acestea ar fi câștigarea titlului de campion Romanian Karting Masters în primul an de participare sau plecarea din pole position la Trofeul Singha din Italia, însă momentul care mi-a adus satisfacția cea mai mare a fost când am plecat ultimul și am terminat cursa pe primul loc la una din etapele Romanian Karting Masters.
Cum te pregătești, pe pistă și în afara ei, pentru noul sezon?
Pentru că voi debuta într-o competiție complet nouă, pregătirea din această perioadă este foarte importantă. Înaintea startului de sezon sunt programate teste pe circuitele din Italia, Austria și Franța unde am ocazia să mă acomodez cu mașina și să învăț pistele pe care se va concura anul acesta.
În afara experienței de pe pistă, împreună cu Ramon Pineiro, coach-ul meu, am și una – două sesiuni de antrenament pe săptămână pe un simulator profesional de curse, iar asta mă ajută să îmi îmbunătățesc stilul de pilotaj.
Apoi mai am și 3 sesiuni de antrenament fizic pe săptămână pentru că acest sport necesită foarte multă rezistență fizică și tonifierea musculaturii, în special în zona abdomenului/trunchiului/bazinului și a gâtului.
Mai am și ședințe de mental coaching, teste de reflexe și nu în ultimul rând studiez circuite, vizionez onboard-uri și diferite curse pentru a aduna informații din experiențele celorlalți piloți.
Vei concura pentru o echipă românească în Italia. Cum lucrezi cu echipa ta Real Racing?
Da, voi concura cu o echipă românească si abia aștept să fac pasul spre Formula 4 cu echipa Real Racing. Sunt în echipa aceasta de când am început kartingul și mă bucur că pot concura mai departe cu ei și în Italia. Cunosc foarte bine echipa și lucrez foarte bine cu ea, iar asta mă va ajuta cu siguranță în sezonul meu de debut.
Care crezi că vor fi cele mai dificile lucruri la care trebuie să te adaptezi?
În sesiunile de teste de dinaintea startului de sezon voi încerca să mă acomodez cu mașina, să înțeleg cum funcționează lucrurile și să stabilesc împreună cu echipa un mod de operare. Din păcate, în aceste sesiuni de teste nu voi putea simula condiții de cursă, cu mai mulți piloți pe pistă, starturi cu un pluton de 20 – 30 de piloți, dar sunt convins că mă voi acomoda după primele curse. Cele mai mari diferențe, comparativ cu kartingul, vor fi starturile de pe loc, curse mai lungi și mai solicitante din punct de vedere fizic, depășiri la viteza mare cu mașini mult mai mari decât un kart și mulți alți factori din cursă cu care o să interacționez pentru prima oară.
Cum au fost primele teste cu monopostul de Formula 4?
În primele teste cu un monopost de Formula 4 m-am simțit foarte diferit, comparativ cu un kart. Este o diferență foarte mare de greutate între un kart de 60 de kilograme și un monopost de aproape 600 de kilograme. Am abordat totul pas cu pas și am început să cresc ritmul progresiv pentru a mă simți sigur cu mașina și pentru a învăța cum se comportă ea.
Ce îți place la mașină, ce nu îți place?
Îmi place foarte mult sistemul radio pentru că acum pot vorbi cu echipa în timp ce sunt pe circuit și conduc. Asta mă ajută foarte mult pentru că pot comunica cu echipa în timp real dacă nu sunt sigur de ceva. Încă nu am descoperit ceva care să nu-mi placă la această mașină. Sunt impresionat de performanțele ei și poate singurul lucru pe care l-aș schimba ar fi limita minimă de greutate impusă de regulament. Aceasta este foarte mică și având în vedere că toate mașinile sunt identice, greutatea totală depinde doar de pilot, iar în cazul meu, fiind foarte înalt, este dificil de gestionat. În acest sport, fiecare gram contează și cu cât pilotul este mai aproape de greutatea minima, cu atât mai accesibilă este atingerea unui nivel de performanță superior.
Ce așteptări ai de la primul tău sezon în Formula 4 și ce obiective ți-ai fixat?
Sunt realist și asta înseamnă că nu mă aștept sa fiu campion din primul an. Mai degrabă mi-am propus să învăț cât mai mult posibil în acest sezon. Obiectivul pe care mi l-am fixat este să obțin rezultate cât mai bune posibil pentru că astfel îmi va fi mai ușor să atrag sponsori și să fac pași înainte în această carieră. Practic în acest sezon îmi doresc să mă pregătesc cât mai bine pentru următorii ani din Formula 4 și ce va mai urma după aceea. Sunt acum în Formula 4 să învăț cât mai multe și aceasta este prioritatea mea principală.