A cincea ediție a Raliului Dakar din Orientul Mijlociu va fi, potrivit organizatorilor, cea mai dificilă de până acum. Pilotul Autonet Motorcycle Team va lua startul pentru a 14-a oară și se află în fața unei noi provocări la clasa fără asistență tehnică.
În perioada 5-19 ianuarie 2024, pe ruta AlUla – Riyadh – Yanbu, se va desfășura cea de- a 46-a ediție a competiției supreme, când vine vorba de anduranță în sportul cu motor.
Urmărește și o ediție specială a podcastului MOTORSPORTcast cu Many Gyenese înaintea plecării în Raliul Dakar.
Sunt programați în total 7.891 kilometri, dintre care 4.727 kilometri de probă specială prin câteva dintre cele mai spectaculoase locuri din Arabia Saudită, se va merge de la zona cu piatră și canioane din nord, la ”Empty Quarter” (deșertul Rub’al-Khali), unul dintre cele mai puțin explorate locuri de pe Terra, pentru ca în final să se ajungă pe malul Mării Roșii.
Marea noutate a acestei ediții o reprezintă introducerea etapei de 48 de ore, programată în Empty Quarter, chiar în prima săptămână de raliu. În bucla Shubaytah, care începe pe 11 ianuarie, concurenții vor lua startul în proba specială de 584 kilometri și vor rula până la ora 16:00, urmând să se oprească în cel mai apropiat bivuac.
Nu vor avea cum să comunice cu cei din exteriorul bivuacului, neavând acces la internet sau telefonie mobilă, – asta înseamnă că nu vor ști unde ce loc ocupă în clasament după prima parte a probei și nici cei îi așteptă cu exactitate în ziua următoare.
A doua zi iau startul chiar din bivuac și își continuă traseul către sosire prin marea de dune, având o navigație dificilă, cu multe ”way pointuri” ascunse. Ajunși la sosire, motocicliștii vor fi transportați pe cale aeriană în Riyadh, unde, pe 13 ianuarie, este programată ziua de odihnă.
Această primă săptămână de raliu va fi una extrem de dificilă pentru că, pe lângă etapa de 48 de ore, mai include și una maraton. Asta înseamnă că Mani Gyenes nu va avea acces la piese de schimb și va trebui să-și menajeze pneurile pe jumătate dintre probele speciale din prima săptămână. A doua parte a raliului va fi una cu un mix de piatră, canioane, nisip, navigație cu capcane, dar cu mai puține dune comparativ cu prima săptămână.
Mani Gyenes #34 Autonet Motorcycle Team: „Din ce au spus organizatorii și am discutat la verificările tehnice și administrative de la Barcelona (cele înainte de îmbarcarea vehiculelor pentru transportul în Arabia Saudită), aceasta va fi cea mai grea ediție din ultimii cinci ani. Prima săptămână este una de foc, cu etapa maraton și cea de 48 de ore, și mă gândesc doar că voi avea foarte mult de lucru în ziua de odihnă. Concurez și anul acesta la Original by Motul, clasa fără asistență tehnică, iar din pricina distanței mari de la finișul probei speciale de pe 12 ianuarie și până la bivuacul din Riyadh, noi, motocicliștii, vom merge cu avionul, iar motocicletele vor fi transportate de către organizatori cu camionul. Asta înseamnă că nu vom putea lucra nimic în seara dinaintea zilei de odihnă, ci va trebui să facem totul pe 13 ianuarie.
Aceasta va fi și prima mea cursă în care navighez după roadbook electronic, organizatorii permițând doar celor din categoria Elite (piloți de uzină în mare parte), să mai meargă cu roadbook pe hârtie. Sunt câteva zile înainte de start în care se pot face teste și le voi folosi pentru acomodare.
Țin să le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea la Raliul Dakar 2024: Autonet, Varta, Vectra Racing, FRM, Motul, Delfingen, Kenny Racing Romania, Agenția Națională pentru Sport, Consiliul Județean Satu Mare, BMW Motorrad Oradea, Ford West Satu Mare, Ballansportswear.