“Silly season” sau între zvonistică şi palpabil pe piața transferurilor

Data publicarii:

De peste trei decenii perioada iulie-august-septembrie s-a ales cu denumirea de “silly season”, cu referire strictă la transferurile piloților şi tot vârtejul zvonistic din jurul acestora.

Elucubrații cu duimul, nostalgii, dorințe neîmplinite, acoperă de obicei faptele palpabile şi frânturile de informații corecte. Nu în fiecare an acest “silly season” este atât de intens. 2023 insă este peste media sezoanelor din acest punct de vedere, iar posibilele mutări ale unor personaje de rang înalt din domeniul tehnic sunt la fel de intrigante.

Să dăm drumul la zvonuri şi supoziții mai întâi. Şi începem cu echipa cea mai galonată, dar şi cea mai mediatizată. Contractele ambilor piloți ai Scuderiei expiră la finele lui 2024. Carlos Sainz în special şi-a manifestat dorința de a clarifica situația unui posibil nou contract înainte de finele lui 2023, pentru că doreşte să aibă un tablou clar cu un an înainte de terminarea contractului pentru a-i oferi linişte şi posibilitatea de a verifica obiectiv alte posibile oferte.

De aici a apărut supoziția că pilotul spaniol este pe lista (foarte) scurtă a viitoarei echipe Audi. Mai mult, s-a afirmat că Sainz Jr şi Audi ar fi semnat un precontract. Dar politica precontractelor este una uzuală în ultimele două decenii. O echipă semnează precontracte chiar cu 4-5 piloți în acelaşi timp. Asta nu impune vreo obligație rigidă  vreunei părți, ci reprezintă intenția echipei de a testa terenul în privința opțiunilor şi din cele 4-5 nume să aleagă cea mai bună soluție.

Totuşi sursele cele mai de încredere din Italia şi Germania oferă o imagine mai nuanțată. Coroborând informațiile primite ajungem la următoarea situație reală: Sainz Sr. a discutat unele aspecte legate de cariera fiului său cu conducerea Audi, dar deocamdată acolo sunt probleme organizatorice şi rivalități la vârful companiei, astfel că despre viitorii piloți nu prea s-a discutat serios.

Juniorul Sainz are ca prim scop rămânerea la Ferrari. “Sainz nu se consideră cu nimic inferior lui Leclerc, îşi doreşte să rămână la Ferrari şi oricum nu are alte oferte în momentul de față” indică o sursă din interiorul Scuderiei. Pe de altă parte, scopul vizat de Frederic Vasseur este continuarea cu acelaşi cuplu de piloți până cel puțin în 2026. Voalat şi nu prea chiar el a indicat asta în interviuri pentru Autosprint şi L’Equipe.

Care e situația în privința lui Leclerc? Pe 4 şi 5 august au apărut în două publicații franceze nişte articole ce prezentau destul de detaliat cum ar arăta viitorul contract dintre Scuderia şi pilotul său vedetă. Pe scurt, era vorba de un contract pe 5 ani, suma totală ce ar urma să fie primită de monegasc fiind 185 milioane euro. Formula propusă (se menționează că şi agreată în principiu de Nicolas Todt şi Leclerc) ar fi 2+3 ani, sau mai degrabă 2+1+1+1.

În sensul că pentru 2025 şi 2026 contractul este unul ferm, fără clauze de reziliere, pentru 2027-2029 existând clauze pentru fiecare an în parte, legate de poziția în clasamentul piloților înainte de pauza de vară (asta e ceva standard în contractele încheiate de mai toate echipele). Salariul ar urma să crească treptat, dacă pilotul va rămâne în cadrul Ferrari până în 2029, în ultimul an de contract salariul său fiind 50 milioane (54 milioane $).

Cu o săptămână înainte de cele două articole menționate, Leclerc a oferit un interviu în exclusivitate pentru Corriere della Sera în care a vorbit franc despre un posibil nou contract printre altele. Monegascul a dorit să sublineze clar că nu a început niciun fel de negocieri în vederea unui nou contract cu Scuderia, lăsând să se înțeleagă voalat că a fost contactat şi de Mercedes (lucru confirmat de sursele foarte solide ale auto motor und sport în cadrul echipei germane).

“Da, îmi doresc să continui cu Ferrari, asta dincolo de dragostea mea pentru Ferrari şi relația specială pe care o am cu Fred…Ştiu clar ce vreau, dar încă nu ştiu clar ce vrea Ferrari de la mine…Interesul Mercedes mă lasă rece deocamdată”. Informațiile colectate ce au o doză ridicată de veridicitate indică deschiderea discuțiilor privind prelungirea contractelor ambilor piloți în septembrie, cum procedează de obicei Ferrari. Deşi sunt indicii că Vasseur ar vrea să amâne dezondământul după GP-ul USA de la Austin.

Se pare că lui Sainz i se va propune un contract pe doi ani, lui Leclerc unul mai lung, asemănător cu cel prezentat de presa franceză. Un aspect ce nu trebuie neglijat este relația specială dintre John Ekann şi Charles Leclerc, cei doi fiind prieteni veritabili. Mai mult, monegascul a pus şi el umărul la îndepărtarea lui Mattia Binotto şi aducerea lui Vasseur, acestea fiind alte indicii serioase că va rămâne la Maranello. Luca di Montezemolo a spus-o destul de clar: “nu există pilot  disponibil după 2024 mai bun ca Leclerc. Dar unde să se ducă?”.

Peter Windsor considera recent că pe maşini identice, dar nu cu un comportament perfect pliat pe stilul lui Verstappen, Leclerc ar fi constant pilotul mai rapid. Numai că dacă ar ateriza la Red Bull va primi pe mână o maşină ciudată croită pentru stilul unic al lui Verstappen şi va pilota în cadrul unei echipe gravitând în jurul olandezului. “Prea puțini din istorie, poate 2 sau 3, l-ar învinge pe Max în astfel de condiții”. Pentru Windsor cei mai buni 3 piloți de F1 all time sunt Clark, Schumacher şi Ascari. Iar Michael Schmidt, cel mai valoros jurnalist german din ultimii 30 ani este ferm: “Leclerc este cel mai rapid pilot din lume azi”.

Ar fi vreao şansă la Mercedes pentru descendentul lui Gilles Villeneuve? Deocamdată, la nivelul actual al informației, este aşteptată confirmarea unui nou contract de 2 ani între echipa germană şi pilotul său emblematic, Lewis Hamilton.

Cât de aproape este momentul în care se va petrece asta nu e foarte clar, unele surse indicând chiar şi week-end-ul olandez. Că britanicul a fost contactat de John Elkann în mai (după alte 2 întâlniri fugitive în 2022) este un lucru confirmat de cel puțin 3 surse de încredere. “Nu pot să spun că nu e adevărat, pentru că am fost informat de o persoană de încredere” arăta Michael Schmidt.

Leo Turini, bine ancorat la Maranello confirmă asta, la fel şi cea mai importantă publicație italiană din domeniu, Autosprint. Aşa cum toți confirmă că Hamilton nu a promis nimic, fiind legat de Mercedes. Un neajuns pentru el: Ola Kallenius nu doreşte să-I satisfacă cerința de a deveni brand ambassador pentru Mercedes timp de 10 ani de la încheierea carierei. Dar mai există un motiv pe care echipa germană vrea să îl clarifice pentru ca septuplul campion pare cam neînduplecat în această privința: numărul de zile pe an pe care ar trebui să le acorde realizării de materiale promoționale pentru sponsorii echipei. “Mulți sponsori au venit la noi pentru el, i-a declarat un membru Mercedes AMG Petronas lui David Coulthard. Iar sarcinile sale nu se reduc doar la pilotarea monopostului de GP. Trebuie să se implice mai mult în promovarea unor branduri care varsă bani în contul nostru”. Când şi acest aspect va fi lămurit, se va semna şi contractul ce este redactat dinaintea pauzei de vară. Iar britanicul a mărturisit în cercul sale de prieteni că e convins că mai poate continua încă 5 sezoane la vârf.

La Red Bull lucrurile sunt evident clare în privința lui Verstappen, cu toate că au fost zvonuri că ar dori să încheie cu F1 înainte de expirarea contractului. Perez stă totuşi cam pe ghimpi. S-a vorbit despre micşorarea salariului datorită multor curse submediocre, dar Helmut Marko a ieşit şi a precizat că aşa ceva nu e posibil. E vorba doar de primele de obiective pe care mexicanul nu le va primi. Cu toate că Mexic este piața nr.1 pentru Red Bull în privința produselor de merchandising (60% din total merge aici). Amenințările pentru Checo vin din interior (Daniel Ricciardo) şi exterior (Alexander Albon, Lando Norris). Surse din interiorul Williams i-au confirmat lui Mark Hughes că Albon are oferte pe masă de la 5 echipe. Iar Norris este preferatul lui Marko când vine vorba de un coechipier nou pentru Max Verstappen.

Dacă mai sus am prezentat principalele posibile mutări pe piața piloților, să indicăm sintetic ce se petrece pe frontul inginerilor, dincolo de transferurile confirmate.

Cea mai importantă mutare acum este cea a lui Loic Serra-actualmente Performance Director la Mercedes, la Scuderia Ferrari. Cum contractul cu Mercedes a fost întrerupt înainte de scadență, Serra ar trebui să “stea pe bară” (gardening leave) nu mai puțin de 18 luni, munca sa la Maranello înepând abia în 2025. Dar Vasseur speră să scurteze termenul grație prieteniei cu Wolff. “E lapte şi miere între Ferrari şi Mercedes” afirmă malițios Marko.

Să nu uităm că Vasseur i-a fost cavaler de onoare lui Wolff la nunta acestuia. Dar lucrurile nu se opresc aici. Ferrari ar încerca ca prin Serra să-l atragă pe Pierre Wache-directorul tehnic Red Bull, cu care Serra este bun prieten. La pachet ar fi vizat şi aerodinamicianul şef Red Bull, Enrico Balbo.

Asta în timp ce Mattia Binotoo se pregăteşte să preia şefia Alpine, aducând cu el multe secrete de la Ferrari. Se pare că Binotto l-a convins şi pe Luigi Fraboni-şeful departamentului testare PU pe pistă al Scuderiei să îl însoțească la echipa franceză. Wolff Zimmermman-părintele actualului V6 etalon al F1 a confirmat că rămâne la Ferrari, neagrând trecerea la Alpine.

Câte din aceste zvonuri, informații, supoziții se vor confirma, doar timpul ne-o va spune.


Valentin Raducan
La un deceniu de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

Luca Viișoreanu va debuta anul acesta în Formula 4 din Italia

După câteva sezoane la karting, Luca Viișoreanu este pregătit...

   Câțiva factori-cheie ce au decis soarta GP-ului Japoniei 2024

Dincolo de excelența binomului Max Verstappen-Red Bull RB20, întrecerea...

Marele Premiu al Bahrain-ului 2024. Review: Grand Slam şi un avantaj exagerat

Max Verstappen a început sezonul cam cum l-a încheiat...

Are Red Bull Racing adversar în 2024? Ce ne-au indicat testele din Bahrain

Mai sunt doar câteva zile până la debutul noului...

Foc și gheață la Alfa Romeo

„Nuvolari era pilotul care ieşea cel mai mult în...

 Mani Gyenes, pregătit pentru cel mai dur Dakar din Arabia Saudită

 A cincea ediție a Raliului Dakar din Orientul Mijlociu...

Quinta royală. Cei mai buni 5 piloți de F1 în 2023

Am ajuns din nou în acel moment al anului...