O chestiune de 20 de miliarde de dolari şi nebănuitele sale implicații

Data publicarii:

FIA vs Liberty Media? Este un conflict care mocnea de ceva vreme, dar acum toată lumea a făcut și declarații publice. Oare ce înseamnă asta?

Prezent la Raliul Monte Carlo, preşedintele FIA Mohammed ben Sulayem a postat după încheierea competiției câteva mesaje pe Twitter ce au inflamat spritele.

“În calitate de custode al sportului cu motor, FIA, ca organizație non-profit, este precaută cu privire la presupusele etichete de preț umflate până la  20 de miliarde de dolari care sunt aplicate F1” a scris el. Apoi a continuat cu alte două tweet-uri scurte, dar “radicale” pentru unii.

“Orice potențial cumpărător, scria ben Sulayem, este sfătuit să aplice bunul simț, să ia în considerare binele superior al sportului și să vină cu un plan clar și durabil-nu doar cu o grămadă de bani”.

A încheiat în felul următor: “Este de datoria noastră să luăm în considerare care va fi impactul viitor pentru promotori în ceea ce privește taxele de găzduire crescute (ale Grand Prix-urilor-n.n.) și alte costuri comerciale, precum și orice impact negativ pe care l-ar putea avea asupra fanilor”.

Reacțiile dure au apărut în scurt timp. De departe cea mai importantă dintre acestea a fost scrisoarea trimisă de Sacha Woodward Hill şi Rene Wilm către FIA, având ca țintă principală pe preşedintele federației. Ambii sunt de profesie avocați, Hill ocupând funcția de şef al departamentului juridic al F1, în timp ce Wilm  are aceeaşi funcție în cadrul Liberty Media.

Textul, făcut public de BBC, acuză FIA că ar putea fi “răspunzătoare” pentru orice prejudicu adus valorii de piață a Liberty.

Scrisoarea, ce poate fi privită chiar ca o escaladare spectaculoasă a relației oricum tensionate dintre FIA şi Liberty, începe prin a sublinia că F1 “deține dreptul exclusiv de a exploata drepturile comerciale în Campionatul Mondial de F1 al FIA”. Apoi se precizează ca „FIA și-a luat angajamente fără echivoc că nu va face nimic pentru a prejudicia proprietatea, gestionarea și/sau exploatarea acelor drepturi. Remarcile făcute de pe contul oficial de socializare al președintelui FIA, interferează cu drepturile noastre într-un mod inacceptabil”.

“Răspunsul” celor doi jurişti la tweet-urile lui ben Sulayem continuă în aceeaşi manieră: “Circumstanțele în care FIA ar avea vreun rol într-o schimbare a controlului grupului F1 sunt foarte limitate.Orice sugestie sau implicație contrară sau că orice potențial cumpărător al afacerii F1 trebuie să se consulte cu FIA, este greșită…Orice comentariu cu privire la valoarea unei entități listate, în special pretinzând sau implicând deținerea de cunoștințe interne în timp ce face acest lucru, riscă să provoace prejudicii substanțiale acționarilor și investitorilor acelei entități, ca să nu mai vorbim de expunerea potențială la consecințe grave de reglementare”.

Concluzia este fără echivoc şi lasă loc unei posibile folosiri a unor căi legale : „În măsura în care aceste comentarii dăunează valorii Liberty Media Corporation, FIA poate fi răspunzătoare ca urmare”.
Totuşi, “F1 și Liberty speră și au încredere că nu va fi necesar să abordăm această problemă din nou”.

Să analizăm puțin. La 19 decembrie 1995, FIA a declarat că FOCA Administration câștigase licitația pentru drepturile comerciale pentru F1 timp de 14 ani începând cu 1 ianuarie 1997. FOCA Administration era deținută în totalitate de Bernie Ecclestone, așa că aceasta i-a oferit control complet asupra drepturilor F1 pentru prima dată în istoria sportului. Prețul tranzacției: 313 milioane de dolari. Drept “răsplată”, FOCA se angaja să plătească annual FIA 10 milioane de dolari. La scurt timp acest contract a fost prelungit până la 31 decembrie 2110.


În 2005 Bernie a vândut către CVC Partners pentru o sumă inițială de 1.6 miliarde de dolari. Unsprezece ani mai târziu CVC a vândut la rândul său către Liberty Media, prețul tranzacției fiind de 8.5 miliarde.
Contractul acesta semnat în 1997 are o clauză ce a fost preluată şi în cele din 2005 şi 2016. Lui Max Mosley îi plăcea atunci să o numească “clauza Don King”, el fiind cel care a redactat-o şi introdus-o în textul actului. Aceasta prevede că federația are drept de veto , putându-se opune vânzării drepturilor comerciale dacă se consideră că nu este în interesul sportului.

Mai există un aspect de care se leagă Liberty. Acum 22 de ani FIA şi Comisia Eurpeană au căzut de acord ca forul mondial să opereze anumite modificări de statut, pentru a se alinia legislației UE. Astfel s-a stabilit că FIA nu trebuie să se implice în chestiunile comerciale din sporturile cu motor, rămânând doar să funcționeze ca un organism care să stabilească regulile (tehnice, sportive) după care trebuie să se ghideze motorsportul. Implicarea în chestiunile comerciale (în primul rând din punct de vedere al beneficiilor financiare) ar fi considerată conflict de interese.

Cei doi sfătuitori legali ai F1 şi Liberty au mai avut un interes când au trimis respectiva scrisoare. În ziua de 20 ianuarie 2023 cotația acțiunilor F1 era cu 8% mai ridicată. La o zi după tweet-ul preşedintelui FIA, acestea au coborât cu 4%. Di nou, o chestiune de miliarde…

După apariția în presă a scrisorii menționate, au început să iasă la suprafață şi alte dedesubturi ce amintesc de o situație petrecută la începutul lui 2018. Atunci Amazon, cu directa “complicitate” a lui Bernie Ecclestone dorea să creeze o competiție paralelă cu F1, una în care regulamentul tehnic era mai permisiv, iar banii primiți de echipe erau mult mai mulți. Ferrari şi Mercedes au fost atrase imediat de perspectiva aceasta, alături de cele două team-uri de vârf fiind gata să îşi confirme participarea şi echipele “satelit” Alfa-Romeo/Sauber, Haas şi Force India.

Moartea lui Sergio Marchionne şi schimbări de opinie la vârful Daimler-Benz, precum şi alți factori au făcut ca această perspectivă să rămână doar la stadiul de proiect.

Cinci ani mai târziu o astfel de posibilitate este mult mai aproape de a se materializa. Iar inițiativa aparține părții care a făcut oferta de 20 milarde de dolari ce a dinamitat relația FIA-F1. Proiectul acesta ar fi într-un stadiu incipient şi deocamdată sunt prea puține informații credibile. Una dintre ele implică plata a 600 milioane dolari către fiecare dintre echipele concurente în Campionatul Mondial de F1 pentru a fi la startul competiției noi create pentru o perioadă de 10 ani. Valoarea unei echipe este apreciată azi a fi între 500 şi 600 milioane.

Acesta este prețul plătit de Audi pentru achiziționarea Sauber. De aici a plecat şi pretenția echipelor ca Andretti să plătească 600 milioane de dolari pentru a fi acceptată ca nouă echipă. Suma stabilită în 2020 drept “taxă de înscriere”, de 200 milioane, reprezenta la acel moment valoarea unei echipe (atât a plătit Dorilton pentru Williams).

Sumele de bani pe care echipele le-ar câştiga în urma colectării banilor din drepturi TV, taxe de găzduire şamd. la care s-ar adăuga bonusuri consistente ar depăşi mult sumele încasate în 2022 de protagoniştii celei mai prestigioase competiții auto din lume.

Spre exemplu, Scuderia Ferrari va încasa de la Liberty în total circa 235 milioane de dolari pentru prestația din 2022 (incluzând bonusul anual de circa 65 milioane). Dincolo de aspectul financiar apetisant, regulile tehnice ar fi concepute pentru a pune mai bine în valoare inovația. Iar despre o limită de buget de 135-145 milioane de dolari nici nu mai poate fi vorba. Aceste ultime două aspecte se pliază pe criteriile celor mai puternice 3 echipe actuale.

Pe sistemul “ de ce să cumperi o competiție cu de-a sila când poți crea una nouă care să o depăşească”, metoda de abordare e aceeaşi ce a dus la crearea LIV Golf Series ce acum rivalizează cu PGA Tour.
În aceste condiții, ar putea FIA valida noua serie? A făcut ceva asemănător cu zgomotoasa A1GP. Numele de F1 evident că nu va mai putea folosit, dar pentru unii aceasta ar fi unica deosebire dintre produsul arab şi cel american (Liberty).

O ultimă întrebare pe care şi-ar putea-o pune Malone şi Maffei: oare era mai chibzuit să accepte grămada de 20 miliarde?

Iar una dintre chei este ca şi în trecut la Ferrari.

Mai multe detalii ai și în episodul 3 /2023 din podcastul MOTORSPORTcast în care am mai discutat și despre modificările aduse noului monopost Ferrari și ce înseamnă asta în termeni de performanță, care mai este relația dintre Andretti, GM și restul echipelor, cum Mick Schumacher a fost și pe lista Alpha Tauri și când sunt programate prezentările oficiale ale echipelor din Formula 1.

Valentin Raducan
La un deceniu de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

Luca Viișoreanu va debuta anul acesta în Formula 4 din Italia

După câteva sezoane la karting, Luca Viișoreanu este pregătit...

   Câțiva factori-cheie ce au decis soarta GP-ului Japoniei 2024

Dincolo de excelența binomului Max Verstappen-Red Bull RB20, întrecerea...

Marele Premiu al Bahrain-ului 2024. Review: Grand Slam şi un avantaj exagerat

Max Verstappen a început sezonul cam cum l-a încheiat...

Are Red Bull Racing adversar în 2024? Ce ne-au indicat testele din Bahrain

Mai sunt doar câteva zile până la debutul noului...

Foc și gheață la Alfa Romeo

„Nuvolari era pilotul care ieşea cel mai mult în...

 Mani Gyenes, pregătit pentru cel mai dur Dakar din Arabia Saudită

 A cincea ediție a Raliului Dakar din Orientul Mijlociu...

Quinta royală. Cei mai buni 5 piloți de F1 în 2023

Am ajuns din nou în acel moment al anului...