Meandrele afacerii Piastri-Alpine-McLaren. Până acum…

Data publicarii:

Fernando Alonso a anunțat a doua zi după GP-ul Ungariei că va trece la Aston Martin din 2023, vestea venind la câteva zile după ce Sebastian Vettel a confirmat ceea ce destul de mulți anticipau: retragerea din acest sport. Acest eveniment a acționat ca un declanşator pentru nebunia ce a urmat. Alpine a anunțat pe contul oficial de Twitter că Oscar Piastri va pilota pentru echipa franceză din 2023. La circa două ore distanță australianul a postat pe Twitter un răspuns prin care nega că va fi pilot Alpine în 2023, în acelaşi timp menționând că va fi pilotul altei echipe din sezonul viitor. Saga este departe de a se fi încheiat.
Să vedem cum s-a ajuns în acest punct sensibil şi care sunt dedesubturile şi realitățile palpabile.
Mai întâi intră în scenă Fernando Alonso. Indiscutabil unul dintre cei mai mari piloți din istoria competiției, dar un caracter conflictual având asemănări cu Tazio Nuvolari inclusiv în privința alegerilor echipelor şi a trendului urmat. Spaniolul a fost parte integrantă a celor mai mari scandaluri din ultimele două decenii, îl are manager pe Flavio Briatore şi, conştient de propria-i valoare , dar şi de faptul că timpul nu iartă pe nimeni, nu accept jumătăți de măsură. De aceea propunerea Alpine privind un nou contract doar pentru 2023, cu posibilitatea de a-l prelungi şi pentru 2024 nu i-a căzut bine. Mai ales că Laurent Rossi a dorit ca în contract Alpine să poată decide exclusiv asupra 2024, fără condiții multiple legate de performanțele dublului campion. Pe scurt, Alonso a mirosit că era folosit pentru a-i ține locul cald lui Oscar Piastri. Iar asta nu se plia pe caracterul său. Având în spate relațiile vaste dezvoltate de Briatore ( inclusiv cu ajutorul lui Bernie), spaniolul se găsea într-o poziție mult mai solidă decât o credea conducerea Alpine.

Existau indicii că Vettel va pune casca în cui încă dinainte de GP-ul Austriei, ele s-au conturat pe parcursul GP-ului Franței, devenind oficiale în week-end-ul maghiar. Asta în ce priveşte scăpările către presă, persoanele cu greutate în paddock ştiau mai demult că se coace ceva la Aston Martin. Ca şi în 2009 şi 2014 Alonso-prin Briatore, a început să testeze piața în timp ce continua negocierile cu echipa sa actuală. Dincolo de propunerea de prelungire doar pentru un an, latura financiară a nemulțumit echipa managerial a spaniolului. Nu doar că, în buna tradiție Renault (de la care a făcut excepție cazul Ricciardo 2019) i se oferea o sumă mult mai mică decât ceruse (şi primise pentru 2021 şi 2022), ba mai mult: Ocon urma să primească un salariu mai mare ca el pentru 2023. Când pe masă a apărut şi propunerea Alpine ca Alonso să piloteze pentru ei în WEC în 2024, totul a devenit clar. Discuții incipiente cu Aston au început cu 2 luni înainte de anunțul official, în aceaşi perioadă Mark Webber deschizând şi el tratativele cu Andreas Seidl.
Anunțul din 1 august, cu toate că a surprins pe multă lume, a fost urmarea firească a unui lanț de acțiuni din care singurul pierzător a fost echipa Alpine. Lawrence Stroll are o relație bună cu Briatore, dar şi cu Bernie Ecclestone şi în plus nu i-a iertat niciodată lui Otmar Szafnauer dezertarea la Alpine. Din momentul în care a fost clar că Vettel nu va continua cu team-ul britanic, oferta sa pusă pe masa lui Alonso a fost una clară: contract pe doi ani cu posibilitatea de prelungire a acestuia lăsată la cheremul pilotului plus un salariu identic cu cel de la Alpine din 2022 (20 milioane $) plus bonusuri.
Ajungem la Oscar Piastri. Că Mark Webber discuta cu McLaren încă de la începutul lunii iunie era un secret prost păstrat, cunoscut de suficientă lume din paddock. JAM Sports Management, firma la care fostul pilot de F1 australian este asociat cu soția sa şi cu Jason Allen a semnat cu Piastri un contract la începutul lui 2020. Asta official, pentru că în ianuarie Webber a fost cel care a negociat trecerea câştigătorului seriei Eurocup în cadrul Renault Driver Academy. Contractul cu academia de piloți a constructorului francez l-a ajutat pe Piastri să se încoroneze campion în F3 şi F2, devenind şi pilot de rezervă al echipei de F1 Alpine pentru 2022. Această evoluție modestă plus intenția Alpine de a-l plasa la Williams (ce ar urmări trecerea la propulsoare franceze) pentru 2023 nu s-a potrivit cu aspirațiile binomului Piastri-Webber.
Performanțele modeste ale unui alt australian, Daniel Ricciardo, au ajutat apropierea de McLaren la fel de mult ca relația Seidl-Webber construită în vremea când pilotul de la antipozi a concurat în anduranță. Discuțiile Briatore-Webber nu trebuie trecute cu vederea, având în vedere că italianul i-a fost manager pilotului australian. Toate acestea au creionat un tablou complet neaşteptat la prima vedere. Iar mutările au fost gândite în aşa fel încât Alpine să fie prinsă pe picior greşit.
Mai întâi s-a presupus că Piastri avea o clauză ce putea fi activată până pe 31 iulie, de aceea anunțul lui Alonso a fost făcut pe 1august, ambele tabere (cea a lui Alonso şi cea a lui Piastri) coordonându-şi mişcările în ceea ce reprezenta răzbunarea lor pe o echipă cu o politică ciudată ghidată atât de strângerea baierelor pungii cât şi de un anumit naționalism reactivat. S-a aflat ulterior că situația era alta.
Oscar Piastri a semnat un contract cu Alpine în noiembrie 2021. Printre prevederi menționăm: australianul devenea pilot de rezervă al echipei de F1 pentru 2022, toate cheltuielile sale legate de deplasări erau acoperite de Alpine, pilotului îi sunt garantate mai multe sesiuni de teste ce trebuie să însumeze peste 3500km parcurşi la volanul monopostului de F1 pe parcursul unui an. O clauză de genul celei expuse în paragraful anterior nu a fost inclusă. Exista în schimb alta: dacă Alpine îşi îndeplinea obligațiile menționate mai sus, exista opțiunea ca Alpine să-l plaseze într-un cockpit pentru 2023. Numai că acest contract a fost semnat cu Alpine Driver Academy, astfel că el nu trebuia şi nici nu putea fi supus validării de către organismul suprem al FIA în acest domeniu, Formula1’s Contract Recognition Board (CRB). Tocmai de aceea McLaren nu a avut nicio problemă să semneze cu pilotul un  contract pentru 2023 (şi mai departe), acest contract fiind depus la CRB ce l-a validat.  Prin extensie, când McLaren a trimis contractul către CRB, acest organism nu a notificat niciuna dintre cele două echipe cu privire la un conflict de interese ce ar fi dus la invalidarea actului.
Anumite surse din cadrul Alpine au susținut că îl au sub contract până pe 31 decembrie  şi pot decide până la acea dată asupra viitorului relației dintre ei conform contractului. De asemenea, “s-a scurs” în presă o altă informație conform căreia ar exista deasemenea opțiunea de a-l utiliza pe australian în echipa de F1 în 2024, opțiunea putând fi activată până la jumătatea lui septembrie 2023. Deocamdată aceste “informații” rămân la stadiul de zvonuri, singurul lucru cert fiind că Piastri a semnat un contract cu Alpine Driver Academy şi nu cu echipa de F1 Alpine, în acelaşi timp având un contract semnat recent cu echipa McLaren având ca obiect pilotarea unui monopost portocaliu în sezonul 2023.
Ajungem şi la bani. McLaren l-a informat pe Daniel Ricciardo despre contractarea conaționalului său. Contractul dintre McLaren şi Ricciardo prevede că ruperea sa poate veni doar din partea pilotului, iar în cazul rezilierii înainte de termen, acesta va primi un bonus finaciar consistent. Cum dragoste cu de-a sila nu prea se poate, Danny ar fi agreat ruperea contractului, urmând a primi întreg salariul pe 2023 (15 milioane $) plus un bonus de 6 milioane $. Paradoxal sau nu, el ar putea reveni la Alpine, dar pentru un salariu mult diminuat față de 2019-2020.
Deocamdată o acțiune la o instanță civilă pare a fi singura cale viabilă pentru echipa franceză. Otmar Szafnauer a confirmat că sunt şanse de 90% ca aceasta să se petreacă. Dacă se va ajunge la asta, Alpine nu va solicita anularea contractului dintre Piastri şi McLaren, ci o compensație financiară substanțială. Cum sediul ambelor echipe este în UK, în principiu competența ar trebui să revină unei instanțe britanice, deşi presa franceză susține că şi o instanță franceză ar fi competentă pe motiv că sediul Renault, deținătoarea Alpine F1 Team este în Franța.
Punem punct aici, dar nu putem să trecem totuşi peste informația că acțiunile lui Mark Webber au fost cel puțin ajutate, dacă nu dirijate de Flavio Briatore, ce ar fi rămas cu o datorie de plătit. Pe de altă parte abordarea Alpine din F1 reamintind de prima eră Renault în F1 şi parțial şi de epoca 2001-2009, are darul de a alunga unii piloți. Zgârcenia ciudată motivată de fiabilitate a dus la pierderea titlului din 1983 de către Alain Prost, dezvoltarea primului monopost high rake din istorie fiind sistată atunci de la jumătatea anului de teamă că noi component ar afecta fiabilitatea. Totuşi echipa nu s-a uitat atunci la bani când a comandat mai mult de 5.000 de tricouri şi steaguri inscripționate “Alain Prost Championne du Monde 1983”.

Valentin Raducan
La aproape un deceniu şi jumătate de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

Marele Premiu al USA 2024. Review: o duminică roşie ce complică lucrurile

F1 a revenit după patru săptămâni de pauză. Pe...

Câțiva factori mai puțin mediatizați ai superiorității McLaren

În 2012 McLaren s-a bătut la ambele titluri cu...

Retragerea Renault din postura de motorist: un avantaj pentru Ferrari?

Din 2026 vom avea 5 furnizori de unități propulsoare,...

Se poate dansa și în trei? Despre cum ar putea strica Ferrari apele McLaren și Red Bull

Scopul declarat al Scuderiei Ferrari pentru acest final de...

     De unde a pornit declinul Red Bull. Detalii noi şi similitudini frapante

Red Bull a început pe cai mari sezonul 2024....

Echipele Italiei și Spaniei au câștigat aurul pe TCS Racing Park la Motocrosul Națiunilor Europene

Echipele Italiei, la masculin, și Spaniei, la feminin, au...

Piloți din 15 țări se vor lupta pentru titlul european la Motocrosul Națiunilor Europene pe TCS Racing Park

România găzduiește în perioada 20 – 22 septembrie Motocrosul...