Planurile privind definitivarea unui calendar pentru 2023 sunt aproape de final. Va conține cel mai ridicat număr de GP-uri din istorie, nume noi făcându-și loc, în timp ce locații de tradiție ar putea dipărea.
Pe 21 aprilie 1887, la mai puțin de un an de la istorica călătorie cu automobilul a Berthei Benz, George Bouton s-a prezentat la Neuilly la comenzile unui De Dion Bouton și a concurat de unul singur până la Boulogne, unde după 2km parcurși a fost declarat învingător. Era de fapt unicul concurent ce s-a prezentat la start.
7 ani mai târziu, un alt De Dion, contele Jules-Albert, a încheiat în frunte trialul de fiabilitate Paris-Rouen la startul căruia erau gata de luptă 69 de echipaje, pentru a fi ulterior descalificat. Acesta a fost considerat actul de naștere al sportului cu motor, deși abia peste un an, în cursa Paris-Bordeaux viteza medie a fost pentru prima dată criteriul despărțitor.
În 1901 la Pau s-a desfășurat prima întrecere purtând titulatura de Grand Prix, dar a fost nevoie de încă 5 ani pentru ca Grand Prix de l’ACF să debuteze la Le Mans și acest nume să figureze ferm în vârful ierarhiei curselor automobilistice. Timp de două decenii și jumătate GP de l’ACF a fost cursa supremă până când avântul italian și apoi german să diminueze importanța sa.
După cum se poate observa, motorsportul își are rădăcinile în Franța. Dar din 2023 nu vom mai avea un GP al Franței în calendar. Iar motivele sunt în primul rând financiare.
Stefano Domenicalli a prezentat echipelor un prim draft conținând forma incipientă a calendarului F1 pentru 2023, iar din lista de 24 de întreceri lipsesc numele Franței și Belgiei.
Apar în schimb Las Vegas, Qatar și cu asterisc Africa de Sud și China. Spa apare la finele listei cu un statut de rezervă.
Contractele cu Paul Ricard și Spa se încheie în 2022, iar sumele plătite de cele două piste pentru organizarea unui GP reprezintă minimul impus (25 milioane $), cu excepția Monaco care în 2022 a achitat 15 milioane $ (pentru prima dată când circuitul monegasc plătește o taxă).
E de așteptat ca în 2023 Monaco să plătească o sumă în rând cu ceilalți. Dar această taxă este doar vârful unui aisberg ce nu este cunoscut în detaliu decât de părțile contractante. Pachetul comercial negociat cu unele circuite aduce beneficii pentru ambele părți, iar F1 câștigă mult mai mult decât simpla taxă percepută pentru organizare. În asta constă probabil principalul impediment al prelungirii contractelor cu Paul Ricard sau Spa, în cazurile celor două grosul încasat de F1/Liberty venind din taxa mai sus amintită.
Ca și în alte cazuri, aceasta este totuși numai o fațetă a problemei. La circuitul francez deranjează aproape la fel de mult faptul că acesta este controlat de un trust al familiei Ecclestone ce acum se confruntă cu acuzații serioase într-un dosar de evaziune fiscală în UK. Nici încheierea contractului între pistă și F1 sub domnia lui Bernie nu convine noilor proprietari.
Au fost propuse mai multe soluții alternative: Magny Cours, Le Mans (versiunea scurtă), chiar și Nisa. “Stefano a vorbit frumos despre Nisa, un loc grozav pentru a organiza o cursă stradală, spunea Esteban Ocon. Dar mai avem și Le Mans ce este o locație grozavă”.
Sebastian Vettel a venit cu niște idei interesante: “Magny Cours este mai bun ca Paul Ricard. Dar ar fi frumos dacă ne-am reîntoarce pe vechile piste. Le Mans are atâta istorie în spate. Ar fi un tur lung, dar incitant…Mă gândesc serios și la Dijon, e scurt dar e superb”.
Celălalt circuit bănuit a fi pe fărăș se află într-o situație mai bună. Guvernul belgian a luat situația în propriile mâini și înainte de GP-ul Marii Britanii a înfățișat un plan prin care este dispus să suplimenteze ajutorul financiar, astfel încât Spa să poată plăti o sumă în vecinătatea a 30 milioane $ sau chiar mai mult drept taxă. Totuși nici investițiile importante în creșterea siguranței și în mărirea tribunelor pare că nu au produs impactul dorit asupra Liberty.
Americanii au crescut substanțial profitul F1, sumele se impart acum mai echitabil între echipe după semnarea noului Acord Concorde în 2020, dar abordarea lor este considerată extrem de artificială de puriști și nu numai.
Spa este pista preferată a piloților, prezentând un challenge unic și până recent locul său în 2023 părea asigurat. Inclusiv prin prisma fiasco-ului din 2021 pentru care Liberty ar trebui să-și ia revanșa în fața fanilor ce au îndurat ore în șir ploaia pentru a avea parte de o paradă ridicolă de 2 tururi necesară pentru a se îndeplini condiția regulamentară privind obligativitatea plății taxei de organizare.
“Ar fi păcat să pierdem Spa, subliniază campionul mondial en-titre Max Verstappen. E preferatul meu și cred că și al majorității piloților. E un circuit uimitor, nu doar pentru F1, ci pentru orice mașină de curse”.
Carlos Sainz e mai ponderat: “Cred că trebuie găsit un compromis. Pentru că până la urmă cu toți iubim să concurăm la Spa, dar sportul acesta este în creștere și au apărut noi locații dispuse să plătească o grămadă de bani pentru un loc în F1. Şi e dificil să refuzi piste precum Miami, Las Vegas, Africa de Sud…Poate ar fi mai indicat să se procedeze la rocade, cu GP-uri care să apară o dată la doi ani în calendar”.
Dar în cărți a apărut Kyalami, cu un lobby puternic făcut de Lewis Hamilton. Mai mult decât lobby-ul contează implicarea lui Patrice Motsepe, președintele Confederației Africane de Fotbal. Acesta va purta discuții cu șefii F1 și ai FIA, în acest moment existând informații că suma pe care ar fi dispus să o plătească s-ar apropia mai mult de ceea ce achită țările arabe și Azerbaidjan. Plus facilități comerciale peste ce pot garanta majoritatea pistelor europene.
Totuși, conform lui Dieter Rencken, cel mai important jurnalist de motorsport african, șansele sunt egale acum între Spa și Kyalami. Apropierea de Rusia și China a Africii de Sud ar cântări greu în balanță.
Deocamdată draft-ul lui Domenicalli conține 22 de nume sigure: pistele din 2021 minus Spa și Paul Ricard, dar având în plus Las Vegas și Qatar. Dacă Las Vegas se pare că nu contează în ecuație printr-o taxă foarte mare (oricum peste cei 25 milioane plătiți de Austin) ci prin aranjamente comerciale , Qatar s-a angajat să plătească ca și Arabia Saudită o taxă de minim 60 milioane $.
Dintre celelalte piste, doar cele din Baku (50 milioane) , China(40 milioane) și Abu Dhabi (40 milioane) achită sume ce la prima vedere nu par rentabile. Chiar și Singapore, ce revine în calendar în 2022 plătește numai 30 milioane $. Dar situația nu va mai sta așa mult timp, informează surse din interiorul Liberty.
Cert este că Spa apare totuși în textul amintit ca primă rezervă, în timp ce dubii planează asupra Chinei și mai ales Africii de Sud. Denis Jenkinson a pierdut la începutul anilor ’70 bătălia pentru menținerea vechiului și periculosului Spa de 14km, pleiada de piloți condusă de campionul luptei pentru siguranță, Jackie Stewart prevalând în fața racer-ului pur și dur ce îi admira pe Rosemeyer și Bordino. Dar azi și Sir Jackie recunoaște : “Nu mai există alt circuit precum Spa”.