Formula 1: Despre limita reală a bugetului anual şi cum vor echipele să forţeze creşterea sa

Data publicarii:

Regulamentul financiar adoptat în toamna anului 2019 şi uşor modificat şi adaptat ulterior din cauza pandemiei de COVID-19 precizează următorul aspect: bugetul unei echipe de F1 este limitat la 145 milioane $ pentru 2021, 140 milioane $ pentru 2022 şi 135 milioane $ pentru 2023-2025. În această sumă nu sunt incluse salariile piloţilor, ale  celor mai bine plătiţi angajaţi (în afara piloţilor), costurile de marketing, cele legate de evenimente ce ţin de moştenirea istorică a echipei, costurile financiare, cele privind activităţile legale, bonusurile angajaţilor ( art.3 din Regulamentul Financiar).

Cheltuilele legate de proiectarea, producerea, testarea  şi întreţinerea unităţilor propulsoare nu sunt nici ele cuprinse în limitele menţionate mai sus şi nici nu aveau cum să fie, având în vedere că Ferrari şi Mercedes spre exemplu cheltuie în jur de 150 milioane $ doar în acest departament. Până aici totul pare clar. Dar situaţia este puţin mai complexă, iar explozia preţurilor la carburant şi înflaţia peste aşteptări au generat o serie de discuţii între FIA şi cele 10 echipe pe marginea acestui “cost cap”.  Să lămurim situaţia pas cu pas.


Acelaşi regulament prevede că limita menţionată mai sus se aplică unui Campionat cu 21 de GP-uri. Pentru fiecare GP suplimentar peste acest număr, conform art. 2 alin. (3) din Regulamentul Financiar, echipele vor primi suplimentar câte 1,2 milioane $. Cum în 2022 vom avea 23 de curse, asta se traduce printr-o suplimentare de 2,4 milioane. Apoi vin cele 3 week-enduri cu curse de sprint. După mai multe negocieri, s-a stabilit suplimentarea bugetului cu încă 300.000$ pentru fiecare Sprint race. Astfel că limita reală a bugetului 2022 urcă la 143,3 milioane $.


Echipele nu sunt însă deloc mulţumite pentru că încă de la finele lui 2021 a început o creştere constantă a preţurilor în toate domeniile ce afectează direct mersul F1. În acest moment sunt 7 echipe ce au solicitat constant creşterea limitei bugetare acuzând mărirea substanţială a costurilor. Trei echipe însă se opun deocamdată. Acestea sunt Alpine, Alfa Romeo şi Haas. E posibilă o revizuire a limitei bugetului? Cele 7 echipe ce au solicitat asta invocă o prevedere care stipulează că în cazul în care nivelul inflaţiei în ţările din G7 trece de pragul de 3% atunci limita bugetului poate fi crescută. La finele lunii septembrie (când se întocmeşte un raport anual in acest sens) acest prag era sub 3%, astfel că suma de 140 milioane $ a rămas bătută în cuie.

Acum situaţia este diferită, iar documentaţia prezentată de echipele solicitante (în frunte cu Mercedes ) indică faptul că în intervalul iunie –septembrie 2022 inflaţia va sări de 3%. Pe lângă acest aspect s-a invocat şi creşterea galopantă acheltuielilor legate de transport şi electricitate la aproape 6 milioane $/sezon pentru fiecare echipă. Costurile transportului aerian spre exemplu s-au dublat faţă de perioada similară din 2021. În conformitate cu art. 3 alin.1 lit. (i) din Regulament, un procent din cheltuielile ce privesc electricitatea, gazul şi apa curentă nu intră in limita de 140 milioane $.


La ultima întâlnire între şefii echipelor şi conducerea FIA şi a Liberty, imediat după GP-ul Arabiei Saudite, s-a cerut creşterea limitei bugetului cu 7 milioane $, ajungându-se astfel la o limită de 149,4 milioane/sezon (plus cei 900.000 $ aferenţi curselor de sprint). Mai mult, cele 7 echipe au solicitat şi anularea prevederii de la art. 2.3 litera (c) din Regulament, în sensul menţinerii acestei limite de 147 milioane $( +2,4 milioane) până în 2025 (deci eliminării limitei anterioare de 135milioane $). Haas şi Alpine s-au dovedit cele mai reticente vizavi de aceste solicitări, echipa americană solicitând ca astfel de discuţii să se poarte în septembrie, după publicarea raportului anual. Iar dacă atunci se va constata că rata inflaţiei în G7 a sărit de 3% să fie crescută limita bugetară. Dar nu cu 7 milioane.

Iniţial, McLaren şi Aston Martin erau în aceeaşi tabără cu Haas, Alpine şi Alfa Romeo la primele runde de discuţii, dar după ce au observat marile probleme ale monoposturilor lor, au trecut în tabăra “bogaţilor” alături de Ferrari, Mercedes, Red Bull, Alpha Tauri şi, surprinzător, Williams. Pentru că modificările fundamentale avute în vedere necesită finanţe serioase. FIA şi Liberty au respins propunerea de suplimentare cu 7 milioane, propunând ca discuţia să se poarte în septembrie, dar cei 7 nu au cedat, cerând măcar împărţirea sumei de 7 milioane în 2 părţi egale: 3,5 milioane acordate pentru 2022, 3,5 milioane pentru 2023. Că s-a ajuns la o creştere semnificativă a costurilor faţă de anticipările iniţiale, nimeni nu poate nega, dar FIA şi Liberty nu doresc o modificare cu 12 milioane a limitei pentru 2023 sau cu 7 milioane  pentru 2022. În fapt, ar fi 150,3 milioane adăugând cei 900.000 $ aferenţi curselor de sprint.


Deocamdată discuţiile s-au încheiat fără a se cădea de acord asupra vreunui aspect, cu excepţia faptului că toţi participanţii au recunoscut că faţă de 2021 cheltuielile au crescut semnificativ. “Ca întotdeauna în astfel de chestiuni, se va alege calea de mijloc” crede Stefano Domenicalli.
 Urmează probabil mai multe runde la care ar putea să participe şi Audi şi Porsche ce doresc claritate atâta supra noului regulament tehnic ce va intra în vigoare din 2026 dar şi asupra celui financiar. “Mai devreme de octombrie nu cred că vom avea în faţă documentul complet” a comentat Mattia Binotto

Valentin Raducan
La un deceniu de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

„La Barcelona începe cu adevărat sezonul!” La ce ne putem aştepta de la Marele Premiu al Spaniei?

Datorită complexităţii circuitului de la Montmelo, încă din a...

Mercedes ar putea renunța la conceptul extrem al sidepodurilor la Barcelona

Mercedes nu exclude varianta renunțării la conceptul sidepodurilor minimaliste,...

Formula 1: Crypto Miami Grand Prix. Review: Cum s-a înclinat balanţa în favoarea Red Bull

Pe noul circuit din Miami în mijlocul unei atmosfere...

Ultimul erou de acţiune. 40 de ani de la trecerea în nefiinţă a lui Gilles Villeneuve

Din păcate, după 8 mai 1982 despre Gilles Villeneuve...

Piloții avertizează că nu va fi o cursă reușită în Miami: „E pur și simplu teribil”

După primele antrenamente libere desfășurate pe circuitul din Miami,...

Charles Leclerc devine primul ambasador al EA SPORTS F1

Charles Leclerc, liderul clasamentului F1 înaintea cursei de la...

Războiul upgrade-urilor înainte de Grand Prix-ul de la Miami

Într-un sezon desfăşurat sub auspiciile celei mai radicale schimbări...

Porsche și Audi vor participa în Formula 1 din 2026

Herbert Diess, CEO-ul Grupului Volkswagen, a anunțat că mărcile...