Pilotul Mercedes, George Russell, e de părere că o revenire a suspensiei active în Formula 1 ar putea reprezenta o soluție pe termen lung la fenomenul de porpoising apărut la noile monoposturi cu efect de sol.
Echipele de F1 au fost surprinse la testele de pre-sezon de la Barcelona de săptămâna trecută, deoarece monoposturile lor s-au confruntat cu problema porpoising-ului pe linia dreaptă.
Ce este mai exact acest fenomen?
Așa cum s-a explicat într-un articol de analiză anterior, „fenomenul de porpoising apare numai la viteze mari, aproape de topspeed, la capătul liniilor drepte. Cu cȃt viteza monopostului creşte, acesta se apropie mai mult de sol, downforce-ul crescȃnd, efectul de sol exploatat prin intermediul celor două canale venturi fiind din ce în ce mai pregnant.
La un anumit moment însă, apare un blocaj în curgerea fluxului de aer. În acest punct sarcina care apasă asupra monopostului se reduce brusc, garda la sol creşte şi acesta pare că vine în nas, plonjeul fiind vizibil, pierderea subită a apăsării fiind la cote sunstanţiale.
Plonjeurile se produc şi spre faţă şi spre spate, ca într-o nesfȃrşită suită de du-te vino, ajungȃndu-se la o ţopăială de parcă monopostul trece peste o serie neîntreuptă de denivelări.”
George Russell crede că suspensia activă e soluția
„Am văzut videoclipul cu Charles Leclerc și acest fenomen, am văzut cât de rău a fost pentru el. Deci, cred că va trebui să găsim o soluție. Bănuiesc că dacă ar fi existat suspensie activă, problema s-ar fi rezolvat cu o simplă bătaie din palme. Și bineînțeles, mașinile ar fi mult mai rapide dacă am avea asta.
Sunt sigur că toate echipele sunt capabile să introducă suspensia activă, așa că soluția ar putea fi una de viitor. Dar să vedem în Bahrain, am încredere că echipele vor veni cu câteva idei inteligente în jurul acestei probleme”, a declarat George Russell.
Suspensia activa a fost interzisa de FIA după sezonul 1993. Ea păstra nealterata garda la sol, ținând în frau oscilațiile.
Inerter-ul inventat de McLaren în 1997 și copiat de toate echipele încerca să preia ceva din sarcinile suspensiei active, dar a fost interzis pt 2022. La fel si elementul de control hidraulic, care este acum mecanic. Ferrari este una dintre echipele care a anulat aproape total porpoising-ul prin noua podea cu sloturi generoase.