ANALIZA ECHIPELOR ÎN 2021 – Aston Martin Cognizant F1 Team: ca racul

Data publicarii:

În 2021 am avut 10 echipe în lupta pentru un loc cât mai bun în clasamentul constructorilor din Formula 1. Este momentul să analizăm performanțele acestora în funcție de poziția ocupată la finalul sezonului trecut, iar McLaren Formula 1 Team s-a clasat pe poziția a 7-a cu 77 puncte.

Nicio echipă nu a fost atȃt de  puternic lovită de schimbările regulamentare pentru 2021 vizȃnd podeaua şi strake-urile difuzorului. Practic un Mercedes W10 ce a preluat suspensia spate de pe W11 la Nurburgring 2020, Racing Point RP20 a fost o maşină redutabilă. Urmaşul său, botezat AMR21 odată cu metamorfozarea echipei în Aston Martin a fost în cele mai bune cazuri un monopost de locurile 8-10. Per ansamblu, doar a şaptea cea mai rapidă maşina a sezonului. De unde acest picaj subit de la un an la altul?

Foto: Aston Martin Cognizant F1 Team

Era de aşteptat că un concept low rake să fie lovit mai drastic de limitarea dimensiunilor acelor extensii de pe conductele spate şi tăierea strake-urilor difuzorului. Avȃnd o gardă la sol spate mai mică faţă de un high rake, comunicarea dintre acele extensii/aripioare şi difuzor a fost îngreunată, acesta din urmă sigilȃndu-se mai greu şi avȃnd tendinţa de blocare.

De asemenea, decuparea podelei a redus suprafaţa acesteia, o maşină low rake compensȃnd în ce priveşte volumul de aer de sub ea prin suprafaţa mai mare a podelei (ampatamentul este mai lung). Un jeton a fost cheltuit pentru modificarea părţii frontale a şasiului-era necesară pentru a deschide un “drum” mai spaţios pentru curentul de aer ce se duce spre gurile din sidepoduri.

Evoluţia problematică din testele de la Bahrain nu a ajutat deloc, echipa avȃnd nevoie de cȃteva etape pentru a înţelege mai bine cum funcţionează monopostul lor şi care sunt punctele nevralgice. Mercedes W12  este celălalt concept low rake al platoului, dar Aston nu are nici jumătate din resursele, tehnologia şi experienţa celei mai puternice echipe din F1 modernă.

W12 s-a dovedit cel mai iute monopost în 2021(la mustaţă în faţa RB16B), AMR21 a fost în medie la 1s distanţă de “fratele” mai îndepărtat. La fel de important, Ferrari cu care spera să lupte în 2021 a fost la jumătate de secundă mai în faţă. “Am pierdut între 1.5s şi 2s datorită regulamentului şi am recuperat mai puţin de jumătate” spunea apasat Andy Green.

Pe pistele pe care gripul mecanic are un impact major şi în special pe cele rear limited, Aston a rulat mai mult decȃt respectabil (vezi Monaco şi Baku pentru început), limitele fiind vizibile la parcurgerea virajelor de mare viteză. Încercarea de a compensa pierderea de downforce prin diferite apendice aero nu a ajutat pe partea de eficienţa aero.

Aripile spate de dimensiuni respectabile forţate de acelaşi deficit de apăsare au adȃncit deficitul pe liniile drepte ce nu a a putut fi compensate de drag-ul inerent mai redus al unui concept low rake şi nici de forţa propulsorului. Cu toate că PU Mercedes M12 a fost din nou etalon, cel puţin după accesarea mapării Strat Mode 4 începȃnd cu Spa.

Sebastian Vettel ar fi trecut primul linia de sosire la Hungaroring (din nou un circuit fără  viraje de viteză ridicată) dacă nu era acel pitstop lung prin care îl pacălise pe Ocon, avȃnd evoluţii foarte solide şi la Monaco şi în Azerbaidjan unde a demonstrat că racecraftul şi inteligenţa de cursă sunt încă acolo.

Lance Stroll a venit aproape pe acelaşi palier cu germanul ca viteză pe un tur de multe ori, dar avȃnd în vedere limitările maşinii şi faptul bine ştiut de acum că se încălzeşte mai greu într-un week-end, evoluţia sa per ansamblu a fost sub a cvadruplului campion mondial.

Valentin Raducan
La un deceniu de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

„La Barcelona începe cu adevărat sezonul!” La ce ne putem aştepta de la Marele Premiu al Spaniei?

Datorită complexităţii circuitului de la Montmelo, încă din a...

Mercedes ar putea renunța la conceptul extrem al sidepodurilor la Barcelona

Mercedes nu exclude varianta renunțării la conceptul sidepodurilor minimaliste,...

Formula 1: Crypto Miami Grand Prix. Review: Cum s-a înclinat balanţa în favoarea Red Bull

Pe noul circuit din Miami în mijlocul unei atmosfere...

Ultimul erou de acţiune. 40 de ani de la trecerea în nefiinţă a lui Gilles Villeneuve

Din păcate, după 8 mai 1982 despre Gilles Villeneuve...

Piloții avertizează că nu va fi o cursă reușită în Miami: „E pur și simplu teribil”

După primele antrenamente libere desfășurate pe circuitul din Miami,...

Charles Leclerc devine primul ambasador al EA SPORTS F1

Charles Leclerc, liderul clasamentului F1 înaintea cursei de la...

Războiul upgrade-urilor înainte de Grand Prix-ul de la Miami

Într-un sezon desfăşurat sub auspiciile celei mai radicale schimbări...

Porsche și Audi vor participa în Formula 1 din 2026

Herbert Diess, CEO-ul Grupului Volkswagen, a anunțat că mărcile...