ANALIZA ECHIPELOR ÎN 2021- Williams Racing: abordarea aero extremă a dat rezultate

Data publicarii:

În 2021 am avut 10 echipe în lupta pentru un loc cât mai bun în clasamentul constructorilor din Formula 1. Este momentul să analizăm performanțele acestora în funcție de poziția ocupată la finalul sezonului trecut, iar Williams Racing s-a clasat pe poziția a 8-a cu 23 puncte.

Echipa Williams Racing este a doua cea mai titrată echipă din istorie, după Ferrari, cu 9 coroane ale constructorilor obţinute între 1980-1997. Dar din 2012 nu a mai văzut steagul în pătrăţele în postura învingătorului, pentru ca în 2020 să nu marcheze niciun punct.

Raportat la adversari, FW42 din 2019 a fost chiar mai slab ca FW43 din 2020. Lucrurile au început să functioneze din nou o dată cu modificările în structură, noi proprietari, manieră de abordare diferită şi ceva mai mulţi bani primiţi în urma noului Acord Concorde (inclusiv acel bonus de 10 milioane $ pentru colecţia de maşini istorice).

Ţinta vizată cu monopostul 2021, intitulat FW43B, a fost “peak downforce” indiferent de consecinţe. Asta limita echipa la un areal restrȃns, conceptul dȃnd satisfacţii doar pe anumite piste şi în condiţii meteo bine stabilite. De aici şi parcursul cu suişuri şi coborȃşuri abrupte şi  faptul că per ansamblu maşina a fost doar a noua cea mai rapidă a sezonului.

Baza pentru monoposturile FW43 şi FW43B a fost FW42

Baza pentru FW43 şi FW43B a fost FW42 cu al său şasiu cu geometrie eronată. Cum sistemul jetoanelor (tokens) din 2020 nu permitea schimbări majore, echipa a fost iniţial într-o dilemă. Ce să schimbe? Nasul lat cu al său concept învechit sau spatele (în speţă zona coke bottle)?

S-a optat pentru zona din spate, şasiul suferind modificările necesare făcute posibile de utilizarea a 2 jetoane. Pentru o coke bottle cȃt mai subţiată şi un spate care să se îngusteze cȃt mai mult spre evacuare s-a mizat pe o repoziţionare a traseului de răcire. A rezultat o capotă a motorului mai voluminoasă în primele 2/3, dar mai slim spre spate, forma sculpturală eliberȃnd şi ceva spaţiu în partea de jos.

Astfel ţelul vizat, accelerarea fluxului de aer ce curge de-a lungul flancurilor, a fost atins. Rămȃnea in schimb problema creată de un nas lat ce nu permite alimentarea cu un o cantitate suficientă de aer a bargeboards-urilor şi zonei din faţă a podelei (dar care generează grosso modo mai multă apăsare în acea zonă pentru că are o suprafaţă mai mare).

S-a creat un dezechilibru al punţilor în multe situaţii, monopostul a fost unul ultra sensibil la anumite schimbări, dar cȃnd era operat în secvenţa corectă, nivelul de apăsare generat pe spate prin schimbările produse şi faptul că faţa era solidă (doar că nu putea livra fluxul de aer necesar spre bargeboards) au permis lui George Russell să pătrundă de mai multe ori în Q3, de două ori chiar în top 3.

Cel mai sensibil monopost de pe grilă la vȃnt lateral performa optim cȃnd asfaltul era mai rece, iar configuraţia pistei conţinea viraje de tipul agreat de concept, calificările de la Silverstone şi Spa, dar şi performanţa din Austria au reliefat acest aspect. Aşa cum asfaltul mai încins din cursele din Orient ce au încheiat sezonul au amplificat cealaltă faţetă.

Foto: Williams Racing

Fără abilitatea lui George Russell echipa nu ar fi reușit mare lucru

Ca şi Aston Martin, Williams a primit la Spa acces la cea mai putrenică hartă a V6-ului Mercedes, noua unitate de control electronic ajutȃnd  prin exploatarea întregului potenţial al propulsorului cu al său inovator dar controversat plenum.

Esenţial în evoluţia a echipei a fost colaborarea fructuoasă dintre Dave Rosbson, noul designer şef, şi directorul departamentului proiectare, Doug McKiernan, totul sub bagheta lui Francois Xavier Demaison (adus de CEO-ul Jost Capito).

Fără abilitatea lui George Russell nu s-ar fi reuşit mare brȃnză. Britanicul a marcat cȃteva vȃrfuri senzaţionale în calificări, dar după anunţul oficial al trecerii la Mercedes ceva s-a fisurat în pilotajul său. Iar asta a venit o dată cu şirul de piste calde nefavorabile lui FW43B. Latifi a reuşit sa întrerupă şirul interminabil de victorii în ziua de sȃmbătă ale lui Russell şi va continua alături de echipă şi în 2022 chiar dacă în niciun moment nu a demonstrat ceva special.

Ce va urma în 2022?

George Russell va concura pentru Mercedes AMG F1, iar în locul său a fost adus Alexander Albon. Obiectivul echipei este să termine cu cel puțin un loc mai sus în clasament.

Valentin Raducan
La un deceniu de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

Marele Premiu al Bahrain-ului 2024. Review: Grand Slam şi un avantaj exagerat

Max Verstappen a început sezonul cam cum l-a încheiat...

Are Red Bull Racing adversar în 2024? Ce ne-au indicat testele din Bahrain

Mai sunt doar câteva zile până la debutul noului...

Foc și gheață la Alfa Romeo

„Nuvolari era pilotul care ieşea cel mai mult în...

 Mani Gyenes, pregătit pentru cel mai dur Dakar din Arabia Saudită

 A cincea ediție a Raliului Dakar din Orientul Mijlociu...

Quinta royală. Cei mai buni 5 piloți de F1 în 2023

Am ajuns din nou în acel moment al anului...

Ce ar fi fost dacă…Lewis Hamilton versus Max Verstappen în postura de coechipieri

S-a întâmplat numai de trei ori în istoria Campionatului...

Arta pilotajului:Tazio Nuvolari. Un diavol pe coada maşinii. Partea I

Clemente Biondetti, un pilot de încredere, dar nicidecum unul...