Care a fost maşina mai rapidă în 2021: Red Bull RB16B sau Mercedes W12?

Data publicarii:

De obicei pilotul avȃnd la dispoziţie cel mai rapid monopost al sezonului pune şi mȃna pe coroana mondială. Există şi excepţii, dar acestea vin doar pentru a confirma regula.

O singură dată în istoria de peste 70 ani a Campionatului Mondial un pilot s-a încoronat campion fără a beneficia de cea mai rapidă maşină şi/sau circumstanţe favorabile: Michael Schumacher în 1995. Încleştarea fantastică din 2021, una dintre rarele ocazii în care doi “all time greats” se luptă la baionetă pentru titlul mondial a oferit un spectacol senzaţional, atȃt în plan sportiv, cȃt şi tehnic.

Cine a avut la dispoziţie cel mai bun pachet urmează să descȃlcim în rȃndurile de mai jos.

Notă: cum performanţa unui monopost a oscilat între calificări şi cursă, de mai multe ori cel superior în calificări dovedindu-se inferior în racetrim, vom analiza fiecare dintre cele două faţete ale problemei. Cele cȃteva situaţii în care condiţiile nu au putut oferi un răspuns clar-în speţă întrecerile pe pistă udă, le-am exclus din comparaţie.

Foto: Mercedes-AMG F1

Calificări

Au fost 22 de sesiuni de calificări în 2021. Dintre acestea, cele de la Spa şi Sochi au fost afectate de ploaie, deci sunt excluse din comparaţia noastră. Din cele 20 rămase, Red Bull RB16B a fost mai rapidă conform cronometrului oficial în doar 8 ocazii. Realitatea este puţin diferită.

Pentru început să ne lăsăm ghidaţi de cronometrul oficial. Vom împărţi sezonul în două: pre-Silverstone şi post-Silverstone, acesta fiind punctul de turnură datorită puternicului upgrade Mercedes ce a dus la o răsturnare a balanţei (sau măcar echilibrare pentru unele GP-uri).

Conform datelor oficiale, Red Bull RB16B a fost în primele 9 curse maşina mai rapidă, cu o medie de 0,064 s/tur avantaj asupra Mercedes W12. Vȃrful a fost înregistrat în Bahrain, 0,388s, pentru ca rivala germană să îşi ia revanşa la Portimao cu un plus de 0,398s. Scorul oficial: 5 la 4 în favoarea monopostului conceput sub ghidarea lui Adrian Newey.

Realitatea însă diferă, RB16B avȃnd avantajul vitezei pure pe un tur de calificare în 7 ocazii, Mercedes în una singură, la Barcelona diferenţa fiind prea mică pentru a înclina spre o parte sau alta. Statistica seacă indică un plus Red Bull în Bahrain, Monaco, Franţa, Styria și Austria, Mercedes prevalȃnd în San Marino, Portugalia, Spania şi Azerbaidjan.

Trecȃnd în revistă toate datele obţinute, tabloul real ar fi următorul: în GP-urile ce au precedat Silverstone Max Verstappen a avut la dispoziţie un monopost ce s-a bucurat în medie de un avantaj de 0,16 s/tur.

Foto: Red Bull Content Pool

Cum am ajuns la asta? Să detaliem.

Prima întrecere stagională a relevat un avantaj semnificativ al Red Bull, confirmȃnd ritmul din teste. Verstappen a marcat cel mai dominant pole din 2021, avantajul de aproape 0,4 s/tur fiind real. Mercedes, cu un set-up de compromis a tăiat ceva din performanţa pe un tur, pentru a se menţine mai aproape în ziua de cursă.

La Imola campionul en-titre a marcat un pole surprinzător ce a fost posibil datorită unor mici erori ale ambilor piloţi Red Bull. Atȃt Mercedes cȃt şi Red Bull apreciază avantajul monopostului austriac a fi în regiunea 0,2 s/tur în regim de Q3.  Aşa că de la 0,035 secunde în favoarea Mercedes trecem la 0,2 secunde în favoarea rivalilor.

Portimao a adus primul pole al anului pentru Bottas, dar Max Verstappen a stabilit cel mai bun timp al sesiunii (1’18”209), acesta fiind anulat pentru depăşirea limitelor pistei. Era la mai puţin de 0,1 secunde de acest barem la ieşirea finală, dar vȃntul foarte puternic din spate în ultimul sector i-a anulat şansele. Verdict oficial: 0,4 secunde în favoarea Mercedes. Verdict real: 0,1 secunde avantaj Red Bull.

Barcelona a fost martora unui echilibru în materie de viteză pură, Hamilton smulgȃnd pole-ul la mustaţă, dar Verstappen etalȃnd un plus prin secţiunea 7-8 pe care l-a anulat prin mici erori ulterioare.

Accidentul lui Leclerc de la finalul Q3 a blocat orice posibil duel la ultima ieşire a protagoniştilor la Monaco. Din deducţiile făcute ţinȃnd cont de analizele echipelor, timpii intermediari pe fiecare mini sector şi caracteristicile tehnice ale monopostului, RB16B îşi revendică superioritatea la o rată mai mare ca cea oficială (0,025s). Undeva peste 0,1s/tur.

Septupul campion  a ales un set-up extrem în calificările de la Baku ce i-a oferit un mic avantaj în regim extrem cu rezervorul gol, în timp ce abordarea mai potolită a Red Bull s-a concentrat pe ziua cursei. În configuraţia din calificări Mercedes a fost monopostul mai iute, aşa cum a indicat corect şi cronometrul.

Începȃnd cu Paul Ricard se înregistrează o serie de 3 GP-uri în care superioritatea RB16B (upgradat în permanenţă) este cȃt se poate de clară. Un sfert de secundă în Franţa, chiar 0,3 secunde pe scurtul Red Bull Ring o dată ce PU nr.2 a primit noua turbină modificată din motive de siguranţă. Aşa a jungem la un avantaj de circa 0,16 s/tur pentru Red Bull în primele 9 întreceri ale sezonului. 

La Silverstone, Mercedes a livrat un puternic upgrade ce a nu doar că a crescut performanţa pură, ci a permis maximizarea unor “trucuri” imposibil de pus în practică de rivali. Tot aici a fost testată în premieră noua mapare Strat Mode 4, în timp ce unitatea de control electronic nr.2 a primit un update ce a transformat hibridul german în etalonul performanţei. Asta în dauna fiabilităţii. Am descris la timpul potrivit atȃt ugrade-ul aero, aşa cum am detaliat şi trucurile respective şi inovaţiile PU. Nu este aici locul pentru a le relua.

În Marea Britanie, Red Bull a indus un set-up cu un unghi de cădere al roţilor faţă sub limita permisă pentru a proteja pneurile, Mercedes nu a putut profita de coborȃrea spatelui datorită virajelor la blană ce se pot aborda cu peste 290 km/h. Temperatura a adus uşor mingea în terenul german, dar Hamilton a obţinut pole-ul doar cu ajutorul tow-ului oferit de Bottas (valoare tow= 0,2 secunde). În condiţiile specifice din Q3, RB16B a avut poate 5 sutimi în mȃnecă. Sau poate Verstappen a săpat mai adȃnc ca oricine?

Tabloul post-Silverstone indică un avantaj mediu Mercedes de 0,207 s/tur calculat de cronometrul oficial. Din nou, lucrurile sunt diferite în realitate, iar diferenţa reală (în favoarea Mercedes) este similară cu cea din prima jumătate a sezonului în favoarea Red Bull: tot în jur de 0,16s/tur.

La Hungaroring, monopostul austriac s-a lovit de limitele impuse set-up-ului de nivelul extrem de ridicat de apăsare pe puntea spate, de aici şi alegerea de compromis ce a creat acel decalaj de peste 0,4 secunde.

Olanda a revenit în calendar cu un viraj supraînălţat ce nu s-a împăcat cu ampatamentul lung al Mercedes şi alte zone lente pe placul Red Bull, dar upgrade-ul Siverstone şi trucul coborȃrii spatelui au echilibrat balanţa, Max smulgȃnd la mustaţă pole-ul mai degrabă graţie excelenţei sale decȃt superiorităţii pachetului Red Bull-Honda.

Monza nu avea cum să fie altceva decȃt teritoriu Mercedes, conceptul low rake şi celelalte “bunătăţi” tehnice (poate şi ceva suspect la aripa spate) creȃnd un ecart important. Abordarea greşită a Red Bull din Q3 şi un set-up oarecum orientat spre racetrim au exacerbat avantajul germanilor ce în realitate se învȃrtea pe la 0,3 s/tur.

La Istanbul, cu un Newey în convalescenţă şi un nivel al aderenţei asfaltului peste previziuni, Red Bull nu a a vut nicio şansă pe o pistă pe care superioritatea Mercedes pe palierul +260km/h a trezit noi suspiciuni în rȃndul echipei lui Verstappen. Ecartul de peste 0,3 secunde a fost cȃt se poate de real.

Austin: S-urile de inspiraţie Suzuka vin ca o mănuşă conceptului RB16B ce, pe această pistă rear limited, a putut menţine pneurile în secvenţa de operare şi pe sinuosul sector final, ceea ce pentru Mercedes a fost un vis prea îndepărtat. Caracterul pistei a limitat utilizarea trucului cu coborȃrea spatelui la viteze de peste 250 km/h. De aici şi avantajul Red Bull de peste 0,2 secunde.

Mexic a adus o surpriză de proporţii, factori multipli (descrişi de noi în review-ul acelui GP) inclinȃnd balanţa spre Mercedes într-o manieră care a luat prin surprindere echipa campioană. Red Bull a judecat greşit condiţiile de aderenţă şi s-a văzut aruncată la peste 0,3 secunde.

Lewis Hamilton, cu un motor nou rulat dincolo de Strat Mode 4 şi un mainplane al aripii spate pus sub semnul îndoielii, a zdrobit orice împotrivire la Interlagos, ecartul fiind cel mai mare de pȃnă atunci.

Mercedes a înţeles că nici măcar nu e nevoie de motorul nou în Qatar unde Red Bull s-a lovit de aceeaşi problemă ca la Hungaroring şi în plus Verstappen şi Perez au fost nevoiţi să ruleze cu aripa high downforce ce a creat un dezechilibru al punţilor. Pe cale de consecinţă a fost o diferență de 0,6 s/tur, diferenţă posibilă şi graţie unui tur ireproşabil din partea campionului britanic.

Avantajul Mercedes pe lungile zone de acceleraţie nu a mai fost evident din mai multe motive, unul fiind decizia Honda de a elibera şi ultima rezervă, controversatul mainplane al germanilor, supus în cursa precedentă unui nou test, părȃnd altul în opinia unora. Max Verstappen a fost la un viraj distanţă de performanţa deceniului în calificări, avȃnd un avans de 0,43 de secunde înainte de compromiterea frȃnării. Red Bull a fost maşina marginal superioară pe un tur doar în mȃinile sale, fiind necesar un pilotaj la limita nebuniei pe primele două sectoare. Ecartul real a fost undeva sub 0,2 secunde.

Noua configuraţie Yas Marina a ajutat uşor conceptul RB16B, dar a fost nevoie de o avalanşă de factori (între care şi decizia Mercedes de a nu rula maparea cea mai agresivă) pentru ca viitorul campion să-şi treacă în cont un pole neaşteptat. Ecartul de 0,37 secunde nu e integral datorat superiorităţii tehnice, aportul combinaţiei monopost-pneuri-circuit fiind pe la jumătatea acestei cifre înregistrate de cronometrul oficial.

Scor real post-Silverstone: 7 la 3 în favoarea Mercedes. Ecart mediu: 0,17 s/tur.

Foto: Mercedes-AMG F1

Scorul real în calificări de-a lungul sezonului 2021?

Red Bull a avut monopostul mai rapid în 11 ocazii, Mercedes în 7, înregistrȃndu-se 2 remize (Barcelona şi Silverstone). Sesiunile ude din Belgia şi Rusia nu au fost luate în calcul. Diferenţa pe tur? 0,078 s/tur în favoarea Mercedes conform cronometrului oficial. Real? 0,019 secunde, tot în favoarea Mercedes. Absolut infim.

Cursă

Nu avem date precise pentru fiecare GP în parte, dar putem stabili fără dubiu ce maşină a fost mai rapidă în fiecare zi de duminică a fiecărui week-end de cursă. Dar de data asta trebuie să facem o distincţie pe care mulţi o ocolesc sau pur şi simplu nu o iau în calcul: maşina mai rapidă pe un tur în regim de cursă nu e neapărat şi maşina mai rapidă pe un întreg stint.

Ca viteză pe un tur în racetrim, Red Bull RB16B îşi revendică superioritatea în 8 ocazii, Mercedes W12 în 9 ocazii, în 4 ocazii avȃnd remiză. Să intrăm şi aici puţin în detalii. Evident, pentru o imagine completă cei interesaţi pot studia review-urile fiecărui GP în parte sau review-ul sezonului ce va urma acestui text.

Pe circuitul din Bahrain avantajul Red Bull din calificări a fost mult diminuat în cursă datorită unor glitch-uri tehnice întȃmpinate de Verstappen la PU, dar şi unui set-up Mercedes orientat mai spre racetrim. RB16B a fost maşina mai rapidă atȃt pe un tur cȃt şi pe un stint, dar numai la mustaţă.

La Imola monopostul austriac aducea pneurile rapid în fereastra de operare, avȃnd un avantaj la început de stint. Mercedes avea nevoie de 4-5 tururi pentru a face asta, dar pe de altă parte era în avantaj pe final de stint. Remiză.

Subtilitatea abordării lui Hamilton a prevalat la Portimao, fiecare binom pilot-maşină bucurȃndu-se de avantaje pe anumite porţiuni ale pistei. A doua remiză în privinţa vitezei pe un stint. Ca viteză pe tur e imposibil de dat un verdict cert.

Red Bull a fost lovită pentru prima dată de limitări în privinţa set-up-ului la Barcelona din cauza downforce-ului prea mare pe puntea spate. Cu un control mai bun al pneurilor Mercedes a fost marginal mai bună pe un tur, dar semnificativ superioară pe parcursul unui stint. A fost ultimul GP dinainte de Silverstone în care W12 a prezentat avantaje.

Seria Monaco – Red Bull Ring a însemnat un marş neabătut al Red Bull, doar la Paul Ricard monopostul german ridicȃndu-se la acelaşi nivel în privinţa vitezei pe un tur în racetrim, nu şi per ansamblul unui stint.

Marea Britanie a adus şi primul acroşaj între protaginiştii luptei pentru titlu, de aceea e imposibil de făcut o comparaţie în privinţa ritmului de cursă. Totuşi, în cursa de sprint, Verstappen a avut un mic plus, cu toate că la debutul acesteia Mercedes a demonstrat un mic plus de viteză. Să spunem remiză.

Din acest punct şi pȃnă la finalul sezonului monopostul negru propulsat de cel mai puternic PU de pe grilă va deţine supremaţia în materie de viteză pe un tur în cursă în 7 ocazii, în timp ce în departamentul acoperirii unui stint, doar în Olanda, USA şi Mexic se va recunoaşte învins, la Zandvoort şi Austin la mustaţă doar. Cel mai mare ecart în favoarea Mercedes s-a înregistrat în Qatar, cel puţin 0,4 s/tur, pentru ca în Rusia acesta să se invȃrtă în jurul a 0,1-0,15 s/tur.

Foto: Red Bull Content Pool

Red Bull în schimb a fost afectată de accidentul suferit de Adrian Newey şi de anumite anomalii ale simulatorului. În Mexic însă totul s-a potrivit de minune, rata de superioritate fiind de circa 0,4 s/tur. La Austin diferenţa a făcut-o, la limită, controlul mai bun al trenului spate oferit de RB16B, în timp ce în Olanda conceptul high rake a ajutat decisiv atȃt ca viteză pură cȃt şi pe parcursul unui stint, maparea special aleasă de Honda pentru GP-ul olandez înclinȃnd balanţa prin plusul oferit la ieşirea din viraje (cel mai vizibil la înscrierea pe linia de start-sosire).

Poate că Red Bull ar fi fost egala Mercedes în racetrim la Abu Dhabi, dacă nu riscau cu acel set-up extrem cu aripă spate spoon low drag. Diferenţa ca viteză pură a fost mică, în schimb per ansamblul unui stint superioritatea Mercedes a fost certă graţie controlului mai bun al pneurilor.

Ajustȃnd la 0,2 s/tur diferenţa de la Hungaroring şi 0,1 s/tur cea de la Sochi rezultă paritate perfectă între cele două concepte în privinţa vitezei pe un tur în regim de cursă. Per ansamblul unui stint Mercedes a fost superioară în 10 cazuri, Red Bull în 9, Silverstone şi Spa necontabilizȃndu-le. Ca remarcă suplimentară, Mercedes a avut avantaj mare pe un stint în cel puţin 6 ocazii, Red Bull doar în 4 ocazii.

Una peste alta, poate aşa se înţelege mai bine de ce soarta titlului piloţilor s-a decis în ultimul tur al ultimului GP.

Valentin Raducan
La un deceniu de la publicarea primului său articol de profil, Valentin s-a evidenţiat ca fiind cel mai fin analist al F1 şi probabil cel mai bine informat cȃnd vine vorba de istoria acestui sport şi a curselor de Grand Prix. Licenţiat în istorie şi drept, şi-a format astfel un stil analitic foarte plastic, cu rădăcini care coboară pȃnă la Sammy Davis Jr., Giovanni Canestrini, Rodney Walkerley, Denis Jenkinson şi de ce nu, al nostru Jenny Dumitrescu. Pentru el există patru vȃrste ale evoluţiei GP Racing-ului, fiecare exemplificată de etalonul acesteia în mȃnuirea volanului : Georges Boillot, Bernd Rosemeyer, Jim Clark, Michael Schumacher.

Share:

Aboneaza-te la newsletter

Populare

Citeste mai mult
Related

„La Barcelona începe cu adevărat sezonul!” La ce ne putem aştepta de la Marele Premiu al Spaniei?

Datorită complexităţii circuitului de la Montmelo, încă din a...

Mercedes ar putea renunța la conceptul extrem al sidepodurilor la Barcelona

Mercedes nu exclude varianta renunțării la conceptul sidepodurilor minimaliste,...

Formula 1: Crypto Miami Grand Prix. Review: Cum s-a înclinat balanţa în favoarea Red Bull

Pe noul circuit din Miami în mijlocul unei atmosfere...

Ultimul erou de acţiune. 40 de ani de la trecerea în nefiinţă a lui Gilles Villeneuve

Din păcate, după 8 mai 1982 despre Gilles Villeneuve...

Piloții avertizează că nu va fi o cursă reușită în Miami: „E pur și simplu teribil”

După primele antrenamente libere desfășurate pe circuitul din Miami,...

Charles Leclerc devine primul ambasador al EA SPORTS F1

Charles Leclerc, liderul clasamentului F1 înaintea cursei de la...

Războiul upgrade-urilor înainte de Grand Prix-ul de la Miami

Într-un sezon desfăşurat sub auspiciile celei mai radicale schimbări...

Porsche și Audi vor participa în Formula 1 din 2026

Herbert Diess, CEO-ul Grupului Volkswagen, a anunțat că mărcile...